Svar: Vågner om natten - 2 år, 6 mdr.
30. januar 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Josefine
Det er meget normalt at børn i 2 års alderen vågner om natten, kalder fordi de har drømt og har brug for hjælp til at komme videre i søvnene.
Det er sådan at børn gennemgår forskellige faser hvor de naturligt i deres udvikling vil være bange for forskellige ting. Små børn, dvs børn under 2 år, vil ofte være bange for fremmede, være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker op. Og børn i 2-3 års alderen vil ofte være bange for mørke og bange for små dyr.
Det kan derfor sagtens være drømme og utryghed der gør at jeres dreng nu er begyndt at vågne om natten og det kan være en rigtig god idé at hænge en lyskæde eller en natlampe op. Et roligt og afdæmpet lys som vil berolige, minde ham om at han ligger i sin seng, når han vågner.
Det er fint at han ligger i en rigtig seng, så kan han stige ud af sengen, hvis han har behov for det og kan komme ind til jer. Lad døren stå åben, så han netop fornemmer at han kan komme ud.
Når det er sagt, så lyder det dog også som om at han er rolig og glad, når I kommer ind til ham om natten, fortæller ham at han roligt kan sove og med en tår vand hjælper ham videre i søvnen. Det er måden at gøre det på, netop at betrygge ham i at han roligt kan sove, fortælle ham at I passer på ham osv.
I skal naturligvis medtænke at de ting, som børn oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor skal I naturligvis være opmærksomme på at han ikke ser eller hører noget han ikke forstår og som han bliver unødigt bange for. Børn kan jo blive forskrækket over ting, som for voksne virker helt naturligt. Men børn har ofte en livlig fantasi og især når de har en alder, hvor ting kan misforstås eller ikke bliver forklaret for dem, så tænker de anderledes.
Tænk derfor over hvad I siger og hvordan I siger ting. Inden for sygehusverdenen, hvor jeg jo har arbejdet meget, så taler man f.eks. om at det kan gøre børn frygteligt angste, hvis man siger at man vil "tage deres temperatur". Nogle børn går helt i panik over dette - hvad er det lægen vil tage fra dem. I stedet kan man sige "måle temperaturen".
Også visse tegnefilm kan virke negative på børns fantasi - som voksne synes vi måske at det er sødt at tekopper og legetøj bliver levende og hopper rundt, men for et barn som endnu ikke kan skelne mellem fantasi og virkelighed, kan det at ting bliver levende være en forfærdelig tanke... Overvej derfor meget hvad jeres dreng ser og hvad oplevelser han har.
Han er jo, som I beskriver, stadig ikke i stand til med ord at fortælle hvad det er han drømmer, hvad der sker, så I må forsøge at gætte jer lidt frem og tænke over, hvad der i dagligdagen kan gøre at han måske drømmer meget og så se om I kan forsøge at ændre lidt på dette.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske