Brev:
Ændringer i rytmen
30. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Ændringer i rytmen
Hej Helen
Tak for tidligere fyldestgørende svar - mere vil ha´ mere.....
Vores tvillinger er efterhånden blevet 13½ måned, 12 mdr korrigeret. De er glade, spiser og sover godt, så alt i alt går det rigtig godt lige nu.
Men jeg tror alligevel det er ved at være tid til nogle ændringer i vores rytme, da dagplejetiden nærmer sig.
Vores nuværende dag ser således ud. (Jeg bruger meget klokken, så der er ikke store udsving fra dag til dag, +/- en halv time)
6.00 Godmorgen - lidt hygge i mor og fars seng, eller på værelset
6.30 Amning, enkeltvis - derefter bades den ene og den anden vaskes, dagen efter er det omvendt
8.30 Lidt sødmælk og en ostehaps deles mens mor spiser
9.30 Havregrød af 2 dl havregryn deles. Sødmælk af glas.
10.00 Puttes til formiddagslur i barnevognen, sover 1-1½ time
12.30 Rugbrødsmadder med forskelligt pålæg - vi er lige begyndt med levebrød i stedet for bondebrød - spiser mindst 1 stk levebrød hver + gerne lidt agurk/tomat/frugt. Sødmælk af glas.
14.30 ½ bolle med ost/smør/marmelade hver, sødmælk af glas
15.00 Puttes til eftermiddagslur i barnevognen, sover ½ - 1 time.
16.30 Frisk frugt, vand af glas
18.15 Grøntsagsmos, smagsprøver af vores aftensmad, ofte lidt dessert i form af frugtgrød, frisk frugt, risifrutti, sødmælksyoghurt eller lign.
19.00 Nattøj på, tandbørstning mm.
19.30 Jeg går på værelset med begge børn.
Ammer først Christian, han bliver derefter lagt i sin seng og falder selv i søvn. Herefter ammes Katrine, hun har meget svært ved selv at finde ro, så hende sidder jeg med til hun sover, hvorefter hun bliver puttet. Hele denne seance tager oftest mellem 30 og 40 minutter, men der er også dage hvor det tager en time.
Mine spørgsmål kommer så her:
1 Jeg skal have stoppet med at amme, og forestiller mig at stoppe med morgenamningen først. Jeg forestiller mig så at de får havregrød ca kl 7.00, derefter bades de og så får de en bolle eller lign inden de skal i barnevognen - er det ok?
2 Når der så er styr på morgenerne vil jeg stoppe med at amme om aftenen også, men hvordan p.... griber jeg det an? Hvordan får jeg ro på Katrine? Vil det være ok med f.eks. lidt mælk efter tandbørstningen? - De har aldrig fået lært at tage en flaske, så jeg vil være ked af at skulle starte på det eksempelvis med vælling.
Jeg forestiller mig måske at skulle læse lidt for dem, de er glade for at kigge/læse i bøger. Da farmand af og til er udrejst, har vi aftalt at det er mig der klarer putningen pt.
3 Hvornår er børn klar til kun at sove en gang i løbet af dagen? Hvordan vurderer man det?
4 Når jeg begynder at arbejde, skal de bades om aftenen, så vi ikke skal op før en hvis herre får sko på. Men vil det være ok at fortsætte vores rytme med kun at bade en om dagen indtil de er så store at de kan være i et badekar sammen? Eller bør vi hygiejnemæssigt bade dem hver dag?
5 De drikker langt fra en ½ liter sødmælk hver, men mængden er stigende. Skal jeg være bekymret?
6 Er der noget, du falder over i vores rytme? Nogen som ikke er hensigtsmæssigt vil vi gerne have ændringsforslag.
Venlig hilsen
Sonja