Svar: Ved at være lidt frustreret over søvn og mad - 5 mdr.
30. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Jeg synes også det lyder som om at Jacob er sulten og det lyder som om at han mestrer teknikken med at spise af en ske ret godt. Jeg vil derfor foreslå dig at du begynder at tilbyde ham skemad to gange dagligt.
Faktisk plejer jeg at foreslå at man giver skemaden i løbet af dagen før man introducerer den om aftenen - netop fordi det at proppe ham for meget inden natten kan gøre at han sover mere uroligt. Som forældre tænker man naturligvis at barnet skal fyldes rigtig godt op og det er der også noget rigtigt i, men lige i begyndelsen er det altså vigtigt, at han ikke får for meget, da tarmene skal arbejde på højtryk for at nedbryde det og dermed sover han så mere uroligt... Men nu skal du fortsætte med at give ham mad om aftenen og så skal du så også give ham om dagen.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne ændre det så han får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Du må fortsat gerne bruge mme i maden, så han får lidt ekstra på den måde. Grøntsagsmosen kan tage udgangspunkt i de grøntsager I andre får og du kan evt. give ham lidt mme af en kop ved siden af, når han nu ikke vil tage det af flaske.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Evt. med lidt forskellig frugtmos på, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Evt lille powernap
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Vand eller mme af kop
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes evt. igen, fordi han så måske vil kunne sove om natten uden mælk. Men mange børn er 6 måneder inden de kan undvære amning mellem kl. 24-06.. så du må se hvordan det går.
Det er helt okay at han ammes inden du tilbyder ham mad, hvis du fornemmer at han har brug for det. Det er netop vigtigt at finde et tidspunkt hvor han ikke er for mæt og ikke er for sulten.
Det lyder ikke umiddelbart som om at du får Jacob til at tage flasken - han vælger den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke ham i.. om det vil hjælpe noget at flytte ham på eget værelse.. - det kommer an på om I forstyrrer hinanden. Hvis han kan ligge i sin seng og sove ved siden af dig, så er det godt, modsat kan du jo ikke sidde op og sove.. og så er det måske bedre at han sover for sig selv... Det kommer an på om du reagerer på hver mindste lille lyd han laver eller om du godt kan forholde dig til at han ligger ved siden af, småklynker, smasker, søger lidt osv. uden at han behøver at få bryst.. du kan jo prøve at flytte ham og se om det vil ændre noget:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske