Brev:
Meget sulten 5 mdrs. dreng trods grød?
21. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Meget sulten 5 mdrs. dreng trods grød?
Først og fremmest tak for en fantastisk brevkasse...;0)
Vores dejlige, glade søn, som nu er knapt 5 måneder blev introduceret for grødens/mosens verden for en måneds tid siden. Han havde hidtil været flaskebarn på Profylac, men vi skiftede ved 4 mdr. over til Nan 1 samt grød, da der "skulle mere til".
Nu ligger landet sådan, at han ikke virker specielt mere mæt af den grund. Han har fra dag 1 taget hele grødmåltider ("Børnemad" fra Helsam - ½ mel (majs) kogt med 2 dl. vand + ½ dl. MME), og det virker som om han sagtens kunne spise mere. Det har heller ikke rokket ved hans MME-indtag, at han er blevet introduceret for grød - jeg vil faktisk vove den påstand, at hvis vi serverede 200 ml. MME efter et grødmåltid, så ville han spise det.
Han får 2 grødmåltider (eller grøntsagsmos af 150 gr. kartofler og grønt) dagligt + 4/5 flasker af ca. 250 ml. Som du nok kan se, er det nogle store flasker, han får - og han kunne sagtens tage mere, vi har endnu ikke prøvet, at han levner. De store flaskemåltider var egentlig grunden til, at vi introducerede grøden, men når nu mælkeindtaget ikke er reduceret efter grød-introduktion, hvad så?
Han er faktisk også begyndt at sove dårligere. Indtil vi begyndte på grød, fik han 4 flaskemåltider af minimum 250 ml. MME og sov et par lure i løbet af dagen samt 10-11 timer om natten. Nu er han imidlertid begyndt at vågne efter ca. 7 timers søvn (ved 3.30 tidern) og være frisk som en havørn - han er glad og tilpas, men vil ikke sove igen, før han får en lille flaske, som hos os er 200 ml., så kan han sove et par timer igen, men meget uroligt.
Det skal også siges, at han har haft hård mave siden vi begyndte på ny MME/grød. Han får lidt svesker i sin grød, som jeg dog ikke synes har nogen synderlig indvirkning på konsistensen af hans afføring. Han har dog daglig afføring, og det er ikke nogen pine at komme af med det - det er blot MEGET hårdt!
Det var en længere smøre, men mit hovedspørgsmål er vel egentlig - kan det virkelig passe, at han er så sulten? Han ville altså nemt kunne klare 1.300 ml. mælk i døgnet + grød, hvis det stod til ham. Vi har naturligvis forsøgt med rent vand, men det vil han kun ta' såfremt der er lidt sukker i, men så ta'r han også gerne minimum 200 ml af dette.
Afslutningsvist skal siges, at han ikke er nogen kæmpe baby (endnu?!) - vejer vel 8 kilo og er ca. 70 cm lang.
Håber du kan finde hoved og hale i indlægget.
Hilsen moren til den ekstremt sultne/tørstige dreng.