Svar: Meget sulten 5 mdrs. dreng trods grød?
21. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære mor til en meget sulten dreng
Ja hans appetit fejler da bestemt ikke noget:o)
Da din søn har spist grød i over en måned nu og tilsyneladende trives så godt med dette, ser jeg ikke umiddlebart nogen grund til at du ikke skulle tilbyde ham 3 måltider om dagen.
Du kan f.eks. give ham to måltider grød og et måltid grøntsagsmos. På grøden kan du med fordel give ham lidt frugtmos, fordi det søde kan hjælpe lidt på hans mavebesvær.
Hans mælkeindtag er fint og du skal ikke tilbyde ham ekstra mælk. Giv ham derimod vand at drikke, når han er yderligere tørstig. Vandet vil også hjælpe på hans hårde mave. Der sker ikke noget ved at der er lidt sukker i vandet (det er dog usundt for tænderne, hvis han har fået sådan nogle), men det er naturligvis bedst hvis han kan drikke alm. vand uden sukker.
Der er stor forskel på børns appetit og nogle børn er meget sultne. Hvis han hører til de meget energiske børn som triller og ruller rundt, så forbrænder han jo også en del. Tingene hænger jo ofte sammen.
Derudover så har børn der spiser af flaske nemmere ved at spise. De tager ofte lidt ekstra i forhold til hvis de fik bryst. En tommelfingerregle siger at børn skal have ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Jeres søn er nu lidt for gammel til at man kan regne med denne regel, men 1/6 af 8 kg er 1300 ml. Så hvis I giver ham ca 1000 ml mælk og grød ved siden af, så lyder det ikke tosset.
Glæd dig over at have en sund og dejlig dreng og held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske