Svar: Afbrudt søvn...
31. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Catherina
Det lyder umiddelbart som om din dreng får rigtig meget mad og da han kun er 4 måneder gammel kunne man godt mistænke at maden gav ham uro i maven. Hans tarmsystem er jo stadig meget 'ungt' og han bruger således meget energi på at nedbryde føden når han sover... Du skriver dog at hans mave umiddelbart fungerer rigtig fint og at han ikke virker til at have ondt i maven. Det ser også ud som om at han, trods indtag af meget skemad, får den mælk, han har behov for - ca 600ml mme/vælling om dagen + mælk 1-2 gange om natten oveni.. det lyder okay.
Når jeg ser på planen, så lyder den også relevant. Du putter ham til formiddagslur og middagslur - mange børn vil dog i hans alder også have behov for en sen lur om eftermiddagen og vil så tilgengæld ofte gå sent i seng. Det vil sige måske kun tage en kort lur kl ca 18 og vil så derefter vågne op og være aktive, følge med osv. for så først at gå i seng sent, når klokken måske er 22. En vågen periode om aftenen kan så tilgengæld nogle gange gøre at barnet så sover mere sammenhængende og roligt om natten...
Igen skal din dreng jo have lov til at selvregulere og hvis han kan nøjes med to lure dagligt, så er det sådan. Men det kunne måske hjælpe jer at arbejde lidt på en 3 lur sidst på dagen.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover videre til kl. 07, hvor I står op.
Formiddag 9: Grød, evt med lidt frugtmos og vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske ca 9.30, sover en times tid
Frokost 12: Tilbydes grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur mellem 13-14 med en flaske mme
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Sen eftermiddag 17.30-18: Powernapper
Aften 18-19: Grøntsagsmos, vand af kop
Tilbydes flaske efterfølgende omkring kl 19-19.30 og vil så måske være vågen her, så han er lidt mere vågen samtidig med jer.
Puttes så til natten 21.30-22 med en flaske mme/vælling og sover så måske et lidt længere stræk. Det vil dog være normalt at han vil have behov for en flaske midt nat, med den alder han har...
Ellers så lyder det som om at jeres dreng har behov for hjælp til at komme videre i søvnen, når han skifter søvnfase og det vil være rigtig godt at du fortsætter som nu - forsøger at vugge ham lidt, trille ham en tur, så du på den måde holder ham sovende - i hvert fald en gang om dagen. Det er også fint at du forsøger med sutten, en hånd på brystet, kærtegn osv.
Der er børn, der også i jeres drengs alder, sover meget korte lure, som simpelthen powernapper 4 gange hele dagen igennem. Jeg ved jo ikke om jeres dreng hører til disse børn, men hvis han gør det, så skulle du måske prøve at tage ham op, når han vågner efter ½ time og lade ham putte igen, når han så måske kun 1½ time efter atter viser træthedstegn...
Jeg håber at mine tanker kan bruges i en eller anden retning videre frem, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske