Svar: Overgang til skemad - hvordan?
31. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lauges mor
Jeg synes du skal holde en pause med skemaden, Lauge er endnu ikke så gammel og det lyder som om at han har behov for den pause. Det vil være rigtigt synd, hvis du presser ham til at spise, da han så kan nægte skemaden fuldstændig på sigt. Da han kun er 4 måneder gammel, så behøver han ikke skemad nu, men kan netop som du skriver, trives fint med sine flasker.
Prøv derfor at stoppe med skemad og hold dig til at give ham modermælkserstatning. Så kan du forsøge med skemaden igen om en lille måneds tid og se om han så ikke er lidt mere parat.
Du kan købe Enfamil AR på apoteket som er en specialerstatning der anbefales til børn med refluks, altså børn som gylper meget. Førhen anbefalede man også at bruge Aprestagum/Johannesbrødkernemel - og det kan du også forsøge. Enfamil AR har dog dokumenteret effekt og dermed er det måske bedre for din dreng, men dermed ikke sagt at du ikke må bruge johannesbrødkernemel, som du også kan købe på apoteket. Johannesbrødkernemel har været diskuteret, men jeg kan ikke på nuværende tidspunkt finde noget om at der skulle være advarsler omkring brugen af det.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at din lille dreng gylper meget, men det er desværre ikke grund nok til at begynde med skemad. Og slet ikke når han lige nu opfatter det som noget negativt og bliver meget ked af det, når du forsøger:o)
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Du bliver således nødt til at væbne dig lidt med tålmodighed og sige til dig selv, at han er nødt til selv nogenlunde at bestemme, hvornår det rigtige tidspunkt er. Indtil da, så håber jeg at Enfamil eller Johannesbrødkernemel vil have god effekt for jer:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske