Svar: Daglig rytme
31. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lena
Planen for dagen ser rigtig fint og helt alderssvarende ud. mange børn vil netop som du beskriver, have behov for en powernap sidst på dagen og så være vågne et par timer og gå senere i seng.
Dette plejer at ændre sig lidt omkring 6 måneders alderen, hvor han sandsynligvis vil begynde med skemad 3 gange dagligt, får grovere grød, kød og fisk i mosen osv. Samtidig vil han på det tidspunkt kunne sidde mere med ved bordet, får andre mentale stimuli - kan begynde at sidde med brødskorper og lignende i hånden og så vil han også begynde at bruge sig selv fysisk. Triller mere bevidst osv.
Altsammen vil spille ind på rytmen og søvnen om dagen og igen vil det påvirke aftenerne, gøre at han måske får behov for at sove lidt tidligere, blive ammet omkring midnat og så kan I forhåbentlig alle få lidt mere sammenhængende nattesøvn mellem 24-06...
Det er rigtig godt at I forsøger at putte ham i egen seng og det vil være rigtig fint at flytte hans seng ind på eget værelse, hvis I har mulighed for det, når han føler sig rigtig tryg ved sengen og I synes det virker som det rigtige tidspunkt.
Til plan for dagen til et barn på 6 måneder (bare så I ved hvad I har at regne med) kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Formiddag 9-9.30: Grød, det kan være havregrød, øllebrød, flerkornsgrød fra 6 måneder, evt med lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes amning og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos (med kød eller fisk fra 6 måneder), vand af kop. Sidde med lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden
Tilbydes amning og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16.30: Amning og kan også her tilbydes lidt at sidde med i hånden, frisk frugt eller lignende.
Sen eftermiddag: powernapper evt. men begynder at kunne springe denne lur over
Aften 18: Grøntsagsmos (kød eller fisk fra 6 måneder), stille og roligt begynde at få mere og mere af jeres mad, hvis I laver kartoffelmos med sødmælk, så kan han få det samme som jer, hvis I laver sovs osv. så må han også gerne få det. Maden skal smage af mere og mere og han skal sidde ved bordet, spise det han ser I andre også får og også her tilbydes lidt brød eller lignende at sidde med i hånden. Vand af kop
Puttes til natten med amning ca kl. 20 (tidspunkt varierer efter om han sover sen eftermiddagslur eller ej)
Sen aften 23-24: Amning
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen amning. Kan efter 6 måneders alderen indtage sit behov for mælk om dagen og behøver ernæringsmæssigt ikke amningen midt om natten...
Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til hvordan det videre kommer til at se ud, lige nu lyder det som om at I er rigtig godt på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske