Svar: Vil ikke spise - 3 mdr.
21. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Anne Mette
Din datter har i sit meget korte liv allerede været indlagt, igennem en operation og oplevet meget, som har gjort hende utryg. Måske har hun endda fået mad gennem en sonde og altså ligget ned, når maven blev fyldt?
Jeg synes det er meget vigtigt, at du giver hende den tryghed hun i særlig grad har behov for i øjeblikket og ikke gør det at spise til et problem.
Læg dig med hende på din seng, så I ligger tæt sammen og lad hende ligge ned og spise, da det tilsyneladende fungerer for hende, på trods af at hun er forkølet og har irriterede slimhinder. Hendes forkølelse er nok også med til det mindre indtag end tidligere.
Forsøg at tilbyde hende lidt mindre men hyppigere måltider og se om du derved kan få lidt mere i hende. Det er vigtigt at hun når op på at få lidt mere mad, 500-700 ml er i underkanten.
Er du blevet tilknyttet en sundhedsplejerske med speciale i børn født med læbe-ganespalte? Hvis du har en sådan, så vil jeg råde dig til at kontakte hende. Du kan også henvende dig på hospitalet og få dem til at henvise dig videre.
Tilsidst vil jeg anbefale dig at kontakte Landsforeningen Læbe-Ganespalte (LLG) på www.llg.dk
Rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske