Svar: Putning og søvn - 17 mdr.
31. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Susanne
Det er dejligt at høre at I har det godt og du har fuldstændig ret i at man jo vokser med opgaven.. Nogle ting bliver også lettere med tiden, andre ting udfordrer meget mere end man havde drømt om, men det er jo netop det som gør det så spændende at være forældre. Vi lærer meget af vores børn:o)
Børn er som du også ved forskellige, ligesom de også har forskellige forældre. Derfor kan man ikke sammenligne sig med andre og det er da rigtigt at nogle børn er i stand til at lægge sig ned, sige godnat og så sover de, men læser du i min brevkasse, så vil du finde ud af at det er de færreste. I hvert fald så længe de er små:o)
Det du fortæller lyder rigtig fint og det er også helt okay at I ikke går ind til jeres datter med hyppigere mellemrum end 5-10 minutter. Hun er nået til den alder nu, hvor hun faktisk godt ved at I er inde i stuen ved siden af og hun har således ikke længere samme behov for at se jer, for at føle sig tryg. Derfor er det bedste I kan gøre at putte hende kærligt, fortælle hende at I passer på hende, og betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove, at I ses igen i morgen.
Så vil der være perioder, hvor hun er syg, hvor der sker noget i vuggestuen eller hvor hun gennemgår en udviklingsfase, hvor hun bliver mere bevidst om forskellige ting - og her vil hun så have behov for at I er mere for hende, sidder der lidt længere osv. Den fleksibilitet må der være. Det er naturligvis hårdt hvis man hver gang skal starte helt forfra igen, forsøg derfor altid at finde rutiner, som I kan leve med og som er forholdsvis lette at komme væk fra igen.
En godnathistorie er en rigtig god ting. Putte hende i sengen, sidde ved siden af og læse højt. De kan man gøre uanset om hun er rask og frisk eller om hun er lidt sløj. Det er vigtigt og godt at være til stede, være der for hende uanset hvordan hun har det og det behøver ikke være nogen lang historie. Men det at sidde der, signalere at man har tid til at være til stede, og give hende de ro inden hun skal sove - det er rigtig godt.
Hun vil ganske givet ikke falde i søvn imens I sidder og læser, men når historien så er slut, så må I gå ud og så gå lidt til og fra som I plejer.
Jeg synes at børn skal have lov til at komme ind til forældrene tidlig morgen. Jeg synes også som mor, at det er rigtig dejligt at have barnet liggende i nærheden, hvis det har feber og er rigtigt sløjt - så ville jeg personligt ikke bryde mig om at lade barnet ligge for sig selv hele natten - jeg har brug for at være i nærheden for at observere mit barns tilstand...
Alternativet til midten af dobbeltsengen, når hun er syg, kan være en madras på gulvet i soveværelset. Så får hun trygheden og I kan samtidig holde øje med hendes velbefindende. Det er også lettere at komme tilbage til egen seng fra en madras end det er fra 'smørhullet' mellem mor og far...:o)
Jeres datter lyder som om hun har det rigtig godt og det lyder bestemt som om at hun har nogle søde og omsorgsfulde forældre.
Med hensyn til at tage fat i jeres kinder, så tænker jeg at dette handler om at hun for det første ikke ved hvordan hun skal kærtegne og for det andet stadig har svært ved at styre sin motorik. Et lille kærlighedsklap kan derfor hurtigt blive til et slag som gør ondt og et kys kan meget hurtigt blive til et bid. Ikke fordi barnet vil bide eller gøre ondt, men fordi barnet ikke kan styre det.
Nu når I ved at hun kan finde på det, så er det vigtigt at I siger nej og så skal I sætte hende fra jer. Det at hun bliver sat ned imens I siger nej, vil gøre at hun bedre kan huske det. Generelt gælder at børn husker bedre hvis der følger en handling med og der, hvor hun tager fat i jeres ansigt, så er handlingen at sætte hende fra jer. Det forhindrer hende ikke i at forsøge igen, men stille og roligt vil hun huske at det var forkert og finde ud af, at hvis hun skal være hos jer, være i favn, så skal hun ikke slå eller nive, for så kommer hun ned.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske