Svar: Tungen slår knuder
31. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Sine
Det lyder som om at din datter er rigtig god igang med den sproglige udvikling:o)
Det er helt normalt at børn bytter lidt rundt på lydende eller siger ord, der f.eks. er bøjet forkert. Det er ikke noget du skal være bekymret over, det viser at din datter er igang med at lære sprogets grammatiske regler - hun bliver stille og roligt opmærksom på at lydende også skal komme i en korrekt rækkefølge.
Det bedste du kan gøre er at gentage ordet rigtigt, så hun hører det igen. Du skal ikke rette på hende eller sige at det er forkert, men når hun fortæller dig noget, f.eks. peger på bogen af med billedet af Bambi og siger "bibam", så gentager du "ja det er Bambi", så du viser at du har forstået hende og så hun samtidig hører, hvordan det skal lyde rigtigt.
Børns motoriske kunnen er jo meget forskellig, men de fleste børn vil som regel kunne løbe rigtigt omkring 2 års alderen. Igen kan nogle børn før og andre lidt senere... det har jo også lidt at sige om barnet er begyndt at gå allerede da det var 9 måneder gammelt eller først da det var 18 måneder gammelt... de normalt rammer er meget vide:o)
Fortsat held og lykke med hende, det lyder som om at det går rigtig godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske