Svar: Meget energifyldt dreng
31. januar 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Susan
Det er helt normalt når man er 2 år, at være impulsiv og have svært ved at koncentrere sig gennem længere tid. Børn i den alder har brug for at bruge sig selv, brug for at bruge deres krop og det er således naturligt, at de ikke kan sidde stille særligt længe. De skal have lov til at løbe rundt og de fleste af dagens timer skal netop bruges på dette, får de ikke lov til det, så er det at de begynder at være aktive på de tidspunkter, hvor det måske ikke passer dig så godt:o)
Der er naturligvis forskellige årsager til at børn nogle gange opfører sig dårligt. Noget af det man altid skal være opmærksom på er om barnet er træt eller sulten.
Du fortæller at du klar fornemmer at din dreng er mest aktiv, der hvor han ofte er træt. Dette passer rigtig fint ind med undersøgelser om at mangel på søvn giver en ubalance i det autonome nervesystem. Når der er balance i systemet, så kan barnet bedre bevare roen, bevare sin sindsstemning, men når der er ubalance, så bliver barnet meget overaktiveret... Derfor er det en rigtig god idé at sikre barnet gode sovevaner.
Børn har også behov for mad, sund og god mad, for derved holdes deres blodsukker stabilt. Hvis blodsukkeret falder, så vil kroppen reagere med at frigøre stresshormoner fordi disse får blodsukkeret til at stige igen. Det betyder dog også at barnet vil opføre sig 'lidt stresset' - barnet vil have svært ved at slappe af, det vil føle sig rastløs, det vil kunne blive meget ophidset, blive meget vred eller måske bange for forskellige ting.
Hvis man tilfører barnet for meget sukker, giver barnet slik, chokolade, sodavand og lignende, så vil barnet i løbet af meget kort tid få et højt blodsukker. Der sker et energiboost og barnet kan her virke meget aktivt. Men sukker virker kortvarigt og efter lidt tid, så falder det igen, og falder evt. til under hvad det var før - igen får man så et barn der reagerer med at fare rundt og klatre op og ned alle steder.
Det er derfor uhyre vigtigt at du sørger for at din dreng spiser sundt. Det er vigtigt at han starter dagen med en gang havregrød som er den bedste morgenmad du kan give ham, så skal han have boller, frugt og lignende som mellemmåltider, rugbrød med kød og fiskepålæg og grøntsager til frokost. Om eftermiddagen skal han have neutral yoghurt med lidt banan, anden frisk frugt, rugbrødsdrys, ost osv. og om aftenen skal han spise som jer - kød, fisk, ris, pasta, kartofler, grøntsager, sovs. Du bør tilbyde ham vand at drikke i løbet af dagen og om aftenen og om morgen kan han evt. tilbydes et glas mælk.
Du fortæller at han slår ud efter dig og at han smider med ting. Når børn slår, så skyldes det forskellige ting. Det kan være en måde at sige fra. Det kan være 'vreden' over at føle sig udenfor (jeg vil også være med), eller frustrationen over ikke at blive forstået. Du fortæller at han f.eks. slår og bliver meget fysisk udadreagerende, når han får et nej og derfor tænker jeg at I skal overveje, hvornår I siger nej, hvorfor I siger nej og hvordan I siger nej.
Det er derfor altid vigtigt at lytte til, hvad det er barnet forsøger at fortælle, når det slår. Selvom han sprogligt er godt med, så vil han stadig ikke være i stand til at sætte ord på sine følelser og frustrationer og når børn mangler ord, så bliver de fysisk udadreagerende i stedet for.
Det betyder ikke at du ikke skal sige nej, for din dreng har også brug for at der er regler og grænser. Han skal også lære at tackle den frustration der kommer, når han ikke får sin vilje. Derfor skal du naturligvis fortælle ham at han ikke må slå, samtidig med at du fortæller ham at du godt kan forstå hans vrede. Det vil også være godt at du tilbyder et alternativ.
Det kan f.eks. være at han går hen til fryseren for at tage en is lige inden I skal spise. Her siger du f.eks. "Nej, du skal ikke have en is nu, vi skal spise lige om lidt", så bliver han frustreret og vred, slår ud efter dig, så tager du fat i ham (ikke hårdt, men holder ham, så I har kontakt) og så siger du til ham "du bliver bare så vred, når du ikke må få en is", "jeg vil ikke have du slår mig", "du kan få et stykke agurk i stedet for"... eller lignende.
Det er rigtig vigtigt aldrig at slå igen, det er rigtig vigtigt at vise ham at man forstår ham og at man godt kan rumme alle de følelser han har. Dette bringer mig frem til dit spørgsmål omkring det at være god nok.
At kunne rumme hans følelser betyder at du kan holde ud at han har det som han har det. At du ikke vil ændre på det og at du ikke tager det personligt. Det er rigtig vigtigt at du ved og tror på, at du også er vigtig for ham og at han, når han vælger sin far, så også har brug for sin far. I er sikkert to meget forskellige forældre og han har brug for jer begge og de forskelligheder I giver.
Måske er du den der er til det tætte, det nære, den der skal give ham fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen. Her skal du være opmærksom på at børn som er fysisk meget udadreagerende faktisk ofte har ekstra behov for nærhed og fysisk kontakt, så prøv også at give ham mere af det:o) Far er måske den lidt mere sjove, udadfarende, vilde. Den man tumler mere med. Det betyder jo ikke, at det du gør ikke er godt nok, du giver bare din dreng noget andet, noget som også er vigtigt og børn har brug for både en far og en mor, for de forskellige sider og ting, vi hver især bidrager med.
Det vil være en god idé at du laver noget med jeres dreng, som er de ting I kan sammen og far gør så noget andet og da det virker som om at det især er dig, som synes det er svært at tackle hans aktivitetsniveau, så vil det være rigtig godt, hvis det I kunne lave var noget mere motorisk udfordrende.
Børn som får motoriske udfordringer, og generelt får masser af oplevelser, behøver ikke gøre en masse for at skabe deres egne oplevelser. Ved at aktivere din dreng rigtig meget, tage ham med i skoven, grave huller i jorden, køre en tur på hans lille scooter eller hvad det nu kan være - så får han brugt sig selv og så vil han også være mere rolig på de tidspunkter, hvor du gerne vil have han er det på. du kan derfor gøre det til en vane at køre en eftermiddagstur med ham, hvor han triller af sted på sin lille røde scooter, så han får brugt sig selv og så måske er lidt mere rolig, når du skal til at lave aftensmad, hvor han naturligt ikke kan få så meget kontakt.
Du spørger om du skal være bekymret for hans energiniveau og det lyder umiddelbart ikke sådan lige nu. Men du skal naturligvis tænke over de ting, jer her har skrevet og se om I kan gøre noget anderledes, så hverdagen bliver bedre for jer alle. Derudover så må du drøfte med vuggestuen, hvorvidt de mener at jeres dreng er mere aktiv end de fleste og hvorvidt de tænker det er problematisk.
Med hensyn til om han sover nok, så vil de fleste børn i 2 års alderen have behov for en middagslur på 1-2 timer og om natten sove 11-12 timer. Altså sammenlagt have behov for ca 13 timers søvn i døgnet. Det lyder således meget fint med den søvn du fortæller om - sover ca 11 timer om natten og 2 timer til middag - helt efter bogen:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske