Svar: Tilbage til natteroderiet
1. februar 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er helt vildt flot at I har fået flaskerne væk og at I kan se at jeres datter nu også spiser mere om dagen end tidligere. Det lyder også som om at hun er rigtig godt igang udviklingsmæssigt og at der sker rigtig meget med hende, både motorisk og mentalt.
Især mellem 13-15 måneders alderen oplever mange forældre natteroderi. Der har ofte lige været nogle uger, hvor man nåede at opleve, hvad det vil sige at sove igennem, og så virker det som om man fra den ene dag til den anden, atter sættes tilbage og skal starte forfra... Sådan er det dog ikke og de gode rutiner I har fået oparbejdet skal I endelig blive ved med. Grunden til at jeres datter vågner nu, skyldes sandsynligvis det udviklingspring hun lige nu går igennem.
Som regel vil der så atter være en periode med lidt ro og når barnet så bliver 1½ år, omkring 18 måneder, så kommer der en ny urolig natteperiode... så er I forberedt.
Det er naturligvis oplagt at give hende noget smertestillende for ørerne, da det godt kunne lyde som om at hun har lidt smerter der. Det kan dog også være at den smertestillende piller hjælper hende med bedre at slappe af, hvis man forestiller sig at hun har lidt ondt fordi hun motorisk udvikler sig rigtig meget lige nu. Børn er normalt ældre inden de får vokseværk, men man kunne vel godt forstille sig at uroen i benene kan mildnes med lidt smertestillende og at det kan være derfor at I har oplevet effekt af panodil... Det betyder naturligvis ikke at hun skal proppes med det, men tal med lægen om muligheden.
Netop det at hun vågner med et hyl/skrig, kunne godt lyde som smerter.
I må vurdere om hun skal tages op eller om hun i stedet kan hjælpes om på siden eller måske puttes på maven. Det at blive lagt på maven eller siden og at fornemme jeres hænder på kroppen, fornemme at I er der, kan nogle gange hjælpe barnet til større ro end det at blive taget op. Det er rigtig fint at I putter hende i en heldragt, når hun sover godt, så kan I lægge dynen på hende. Prøv at putte hende med et fleecetæppe eller lignende, måske hun hellere vil acceptere dette end dynen.
Hvis hun drømmer meget, så hjælper det nogle gange at tilbyde en lille smule vand, hvorefter man så kan putte barnet igen. Drømme kan godt gøre at barnet virker lidt frustreret og vred om natten og alt det hun oplever om dagen skal også bearbejdes i drømme. Derfor vil hun også i søvne rejse sig og tumle omkring og virke lidt frustreret når hun ikke kan finde ud af at lægge sig rigtigt, netop fordi hun jo sover. Hendes manglende motoriske formåen i søvne vil således kunne give lidt frustration - også selvom hun om dagen klarer det ret godt efterhånden. Naturligt i takt med at hun bliver bedre og bedre, vil hun som regel også sove bedre om natten...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske