Svar: Hovedomfang - 1 mdr.
25. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære John
Når man måler barnets hovedomfang vurderes dette i forhold til barnets vægt. Det vil sige at i takt med at barnet vokser og tager på i vægt vokser barnets hoved også.
De fleste sundhedsplejersker måler ikke hovedomfang, det er en måling som foretages af egen læge, som har en kurve for det 'normale'. Vækstkurven bør være parallel med den kurve, som lægen bruger.
Det er vigtigt at man måler meget præsict, da afvigelser ofte skyldes måleunøjagtighed. Her vil man typisk se at barnet har en kurve, der går op og ned i forhold til skemakurven.
Hvis barnet har en ensartet afvigelse, dvs. en kurve der enten er for stejl eller for flad i forhod til skemakurven, bør barnet udredes nærmere.
Nu ved jeg jo ikke, hvor meget dit barn vejer; men som en rettesnor kan jeg sige at et barn som vejer 2,5 kg har et hoved omfang på ca 33 cm, et barn som vejer 4 kg vil have et hovedomfang på ca 37 cm, et barn på 6 kg vil have et hovedomfang på ca 41 cm og et barn på 8 kg vil have et hovedomfang på ca 44 cm.
Det er således barnets vægt, der har betydning, når man vurderer hovedomfang og ikke barnets alder og længde. Til at vurdere barnets alder og længde bruger lægen et andet skema.
Jeg vil tro at du kan få udleveret et skema hos egen læge, hvis du fortæller om situationen.
Håber dette hjalp jer lidt og fortsat held og lykke med den lille.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske