Brev:
At sove og selvstændighed
5. februar 2008
Alder:
16 mdr.
At sove og selvstændighed
Kære Helen
Jeg har lidt flere spørgsmål til dig!..
For ikke så mange uger siden skrev jeg for 2. gang til dig mht vores søn Xander og hans soverutiner og jeg fik et meget brugbart svar tilbage fra dig!:)- vi har nu kørt den samme rytme i 17 dage og de 8 af nætterne har han sovet igennem.- inden vi startede havde han sovet igennem 2 gange siden han blev født, så det har været helt utroligt at opleve hvad det har ændret.
Han bliver puttet i hans egen seng - aet lidt hvorefter vi går ud af soveværelset mens vi et par gange siger ”jeg er lige herude, bare puttesove”, så kan han godt lige give et par klagelyde, men ligger sig ellers til at sove. Når der her været ro i sammenlagt 15-30 min. Tjekker vi om han sover helt- ligger dynen ordentligt og lukker døren helt osv.- de sidste 2 dage hvor Thomas har puttet ham, har han puttet ham og gået ud på gangen, hvor han så kunne høre at Xander begyndte at ligge og snakke og pludre!!han er så gået ind og puttet ham igen hvorefter han er gået ned i stuen og vi kunne høre ham ligge og snakke indtil han simpelthen falder i søvn- ca 15 min.
- vi undrer os lidt over at han er ”kommet dertil”? - hvad udtrykker han sådan mere specifikt? vi synes det er meget sødt:) Men umiddelbart er målene nået - han falder i søvn selv - i hans egen seng på hans værelse og han kommer ikke ind til os mere om natten - helt utroligt:)
MEN MEN!:) ofte kl. 01 får han en ny ble og sutten igen og så er der helt ro- indtil omkring kl. 05- og jeg ved ærligt talt ikke helt hvad der er galt- han er grædende og vil ikke acceptere at vi går igen efter at have puttet ham igen - han får lidt vand på sutten, bliver aet lidt – får en ren ble, for det er ofte tiltrængt hvis den ikke blev skiftet kl. 01 og han ligger sig til at sove igen, lige indtil vi går ud af værelset. Vi bruger samme metode som når han bliver puttet om aftenen - siger at vi er lige her ved siden af og at han skal sove.
Men umiddelbart virker det jo som om han har et dybt behov for at mærke at vi er der og det ville jo indebære at han skulle tages i arm og have en knuser eller at vi skal sidde ved siden af hans seng i hvor lang tid mon??! - det hænger jo bare ikke helt sammen med at det er nat og vi skal sove...jeg er meget i tvivl om hvor lidt/meget vi skal gøre ud af det..?
Nogle gange - kl. 03-04 hvor han er blevet ved med at græde og vi forældre er i soveværelset ved siden af, siger vi til ham at han skal sove og at vi er lige her - så har han kørt on/off i 1-1½ time hvor han så faldt i søvn igen, andre gange er han vågnet helt op og vi er så stået op - 05-05.30 - vi har på intet tidspunkt taget ham med ind i sengen for at han kunne sove videre - det ville være jo være at bryde vores egne regler og forvirre ham totalt- synes vi.
Så hvad kan vi evt. gøre i det tilfælde?
Mit sidste spørgmål går på hans udvikling - han er lige rundet de 16 mdr. Og jeg er nu sikker på han er godt igang med selvstændighedsfasen selvom jeg syntes det er ret tidligt?
Han har i lidt tid gået meget op i at prøve at gøre alting selv - og hvis vi var for hurtige f.eks. til at give ham mad el. Lign. Gør han os tydeligt opmærksom på det men det er ikke de store udsvingninger han kommer med i sådanne tilfælde.
Vi er så også blevet overrumplet et par gange af nogle ENORME vredelsesudbrud - det sidste havde han igår eftermiddags - jeg havde hentet ham i dagpleje og han havde det meget normalt- glad og lidt træt:)
Da farmand så kom hjem og efter et stykke tid satte sig i sofaen, hev Xander ham i fingeren - han ville have ham med at sted hen måske?- Thomas rejste sig op og Xander rakte op og kom og til ham og så ville Xander ikke mere, andet end at sidde oppe hos sin far, så Thomas satte sig jo ned igen -stadig med Xander i armen men det passede bestemt ikke Xander og Thomas prøvede flere muligheder af - skal vi lege? Er du sulten, tørstig? - og tjekke ble men nej, han ville bare være hos hans far - mens han stod op, helt stille.
Men Thomas ville altså ikke stå op i længere tid men gerne sidde med ham i sofaen og det resulterede i at Xander blev meget gal, ked af det og frustreret - råbte og skreg, sprællede, ville op og ned, hvor Thomas hurtigt bare holdt ham hos sig og prøvede at fortælle Xander at det var helt iorden han var gal og ked af det og at far gene ville sidde med ham - men ikke stå!
Jeg sad så med ham de sidste 10 min. hvor han hulkede dybt og var ved at falde til ro og jeg snakkede til ham om, at han bare var så ked af det og at han var så gal og at det var fint han græd lidt og at det nu var dejligt at falde til ro igen,- knusede ham tæt, gav ham mange kærtegn og sådan
Tilsidst fik Xander hulket helt af og lyste helt op, var glad igen og ville lege - han var altså helt ude af hans udbrud og det var fint, han var i hvert fald kommet til bunds i hvad der så end var galt - for hvad var det lige der skete der???!!!
Der var ikke noget resten af aftenen, og det gik fint med at putte til nat - der lå han og snakkede sig selv i søvn igen!.- Tackler vi det godt nok på denne måde? Og hvad er det for nogle signaler han sender - er det i forhold til den selvstændighed?
- Jeg glæder mig til dit svar - som altid:)
Kærlige hilsner
MA