Svar: Skånsom ændring af døgnrytme
5. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Karin
Det er rigtigt at hendes døgnrytme som sådan ikke er noget problem lige nu, men at det naturligt på sigt vil være mere hensigtsmæssigt med en anden rytme. Det vil være vigtigt at hun er aktiv og vågen i løbet af dagen, - også formiddagen, hvor hun skal passes ude og det er vigtigt at hun får en rytme, hvor hun spiser sammen med jer andre.
Børn har brug for stille og roligt at lære at spise til de faste måltider og de har brug for mange små måltider i løbet af en dag. I takt med at hun således skal til at spise mere og mere familiemad og I skal spise sammen, hygge jer ved bordet osv. så vil det, som du skriver være rigtig godt med en anden rytme end den nuværende.
Normalt skal man jo ikke vække børn, men jeg synes faktisk at du skal forsøge om ikke du kan vække din datter om formiddagen. Så hun ikke efter en lang nattesøvn behøver sove mange timer. Derfor synes jeg at du skal prøve at tage hende op om morgenen, aktivere hende, lege med hende, evt. prøve at bade hende på det tidspunk for at se om det kan være med til at ændre rytmen. Og så skal du regne med at hun skal sove en formiddagslur, en lur over middag og en lur igen sidst på eftermiddagen.
Sammenlagt skal hendes dagslure vare måske 5 timer og om natten skal hun sove ca 10 timer, så hun sammenlagt får ca 15 timers søvn i døgnet.
for netop at få hende ind i en rytme med frokost, aftensmad osv. sammen med jer, så synes jeg at du skal begynde at tilbyde hende lidt grød/mos 2 gange dagligt. Ikke fordi hun skal spise særlig meget af det, men stille og roligt komme i gang og naturligvis følge efter med brystet.
En plan for dagen, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i sengen og sover videre.
Morgen 7.30-8: Står op, pusles, bades evt. leger osv.
Puttes til formiddagslur med amning kl. 9.30-10 og sover her måske 1½ time
Frokost 12: Forsøge med lidt grød, evt. lidt frugtmos på, vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-14 og sover her en lidt længere lur måske 2½ time.
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag 17: Powernapper ½ times tid, måske 45 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes, kan spise i søvne, hvis hun ikke selv vågner og melder sig...
Nat 24-06: Kan evt ammes x 1 efter behov.
Det kan godt være at denne plan virker uoverskuelig, men jeg tænker at det godt kan lade sig gøre. Lurene sidst på dagen vil naturligt ændre sig, hvis du får ændret på morgen og formiddagsrutinerne. Tingene hænger jo ofte sammen:o)
Så selvom børn ikke skal vækkes og selvom børn ikke skal puttes i kasser, så synes jeg godt at I kan forsøge at kigge lidt mere på klokken og forsøge at nærme jer denne plan lidt mere og på den måde forberede jeres datter lidt mere i retning af tiden, hvor hun skal passes ude. Det er i hvert fald et forsøg værd...
Håber I kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke med projekt 'vend rytme':o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske