Svar: Spørgsmål om skemad
5. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Hej Trine
Dejligt at høre at mine tidligere råd har hjulpet og at I nu har fået lidt mere ro med en fast plan og rytme:o)
Med hensyn til at lade Jacob passe en enkelt dag, så kan dette umiddelbart godt lade sig gøre. Han kan få mme eller vand af en kop og hvis du regner med at være igen om aftenen eller om natten og så kan amme ham der, så brude det være muligt - også selvom han ikke tager en flaske. Den der passer ham kan forsøge med en flaske, det kan godt være at han vil tage imod i mangel af bedre.
En plan for et 7½ måneders barn vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Grød med frugtmos, vand af kop. Sidde med brødskorper, brødskorper og lignende i hånden. Frisk frugt at sidde med.
Formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, måske lidt ris og sovs fra aftenen i forvejen, ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden. Vand af kop
Sover middagslur, evt. amning før. Her kan han så få tilbudt en flaske eller få mme af kop
Eftermiddag: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i stykker at sidde med. Vand af kop. Hvis han ikke har fået mælk inden middagslur, så vil han måske have behov for lidt mælk her. Igen kan han tilbydes flaske eller få mme af en kop
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, kogte blomkål og broccoli hoveder, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv, få lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle og lignende. Vand af kop
Ammes eller puttes til natten med amning (flaske kan igen forsøges eller han kan få på en kop)
Sen aften: amning - måske er du hjemme omkring midnat og kan lægge ham til der... Behovet for mælk her afhænger også af hvordan han ellers har fået mælk i løbet af dagen.
Ca 4 amninger dagligt vil normalt være nok til at sikre mælkebehovet i denne alder:o) Jeg tænker at planen her vil hjælpe dem der skal passe Jacob..
Med hensyn til hvad man gør, når man skal noget midt på dagen, så tænker jeg at du altid kan medbringe rent kogt vand på en termoflaske. Så kan du medbringe grødpulver og blande op med det kogte vand, når du har behov for det. Ellers kan du købe industrielle produkter. Når du køber mos på glas, så behøver det faktisk ikke at blive opvarmet. Det er dog en god idé at komme det i en lille skål og give barnet det derfra med en ske, så barnet ikke forbinder det at spise med at maden kommer fra et glas... Jeg har været ude i familier, hvor mor har sagt "han vil godt spise min mad, hvis bare jeg putter den ned i et glas..." Det dur jo ikke i længden:o)
Alt efter hvor lang tid du skal være væk og hvor du skal hen, så kan du også lave grød eller mos hjemmefra og have det i en taske med køleelementer. Du skal så kunne opvarme det, når du er nået frem og det er ved at være spisetid.
Frugt bruges som topping på en grød og hvor meget afhænger af hvor stor en portion han spiser. Det passer vel nogenlunde med en spiseskefuld frugtmos til ca 1 dl. grød... :o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre igen, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske