Svar: Fra slyngevugge til almindelig seng
5. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Hvis din dreng aldrig har lært at sove på anden måde end at sove i sin slyngevugge, så tænker jeg at du skal starte med at lære ham det om dagen, før du begynder at lære ham det om aftenen. Når man skal ændre sådanne vaner, så er dagen ofte det bedste tidspunkt, simpelthen fordi han ikke har helt så meget behov for hjælp til at samle sig selv og ikke har helt så mange indtryk at bearbejde om dagen, som han har om aftenen. Men også fordi du har mere overskud og derfor kan gøre en mere helhjertet indsats i dagtimerne:o)
For at lære ham at sove i en seng, er det derfor rigtig vigtigt at du lærer ham det om dagen først. Du skal naturligvis sørge for at han her mæt og glad og tilfreds og så skal du medtænke at han nu har en alder, hvor han har behov for at se dig, for at vide at du er der. Det er derfor en rigtig god idé, hvis du enten kan sidde hos ham, kærtegne ham, holde ham i hånden og lignende - eller hvis han tager dette som en opfordring til leg, så gå fra ham. Dog aldrig være væk i mere end 3 minutter af gangen og hele tiden betrygge ham i at du er der, at du passer på ham og at han trygt kan sove.
Du kan prøve at putte ham på maven, da det giver børn en større tryghed og fornemmelse af at være omsluttet, end det gør at ligge på ryggen. Du kan også putte ham på siden og så står og holde hånden på ham, vugge ham lidt imens han ligger der, berolige ham med din stemme "syyy", "såååå", "mor er lige her" osv. og på den måde få ham til ro. Det kan hjælpe ham til fysisk ro på en anden måde end hvis han ligger på ryggen.
Det er fint at du har forsøgt at gøre sengen mere tæt og tryg, sørg generelt for at sovestedet er dejligt og forbindes med noget rart. Nogle gange hjælper det at hænge en musikuro eller lignende op, som han kan ligge og kigge på, nogle gange kan man benytte sig af en sengerand med figurer, lommer og små stofdyr, der kan leges lidt med. Selvom han nu har den alder han har, så kan han godt have behov for sådanne ting.
Det hjælper også nogle gange at spille lidt rolig musik, så han lærer at den musik forbindes med det at skulle sove. Du kan evt. forsøge at gøre det, at du begynder at spille noget bestemt musik om aftenen, når han skal sove i sin slyngevugge som er han glad og tryg ved. Så lærer han musikken at kende og den kan så berolige ham, når du flytter ham over i sengen.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med begge dine børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske