Svar: Hvad nu?
5. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Okay, hvis Flora er kommet dertil, hvor hun siger hej, peger på fjernsynet osv. og direkte gør alt hvad hun kan for at trække tiden og ikke vil sove - så er det altså tiden at I skiger at nu SKAL hun sove.
Derfor er det tiden nu, hvor I tager beslutningen om at hun skal puttes i sin egen seng og hun skal sove der!
I skal naturligvis vise hende at I er der og vise hende at hun kan være tryg osv. og I skal også forberede jer på at hun vil være ked af det og protestere, men sådan er det.
Flora er nu 16 måneder og bliver derfor nu mere og mere bevidst om at I stadig er der selvom hun ikke kan se jer. Dette har hun ikke rigtig forstået tidligere, men forståelsen er ved at være der nu. Er hun begyndt at gå? Det kan være et tegn til at hun begynder at forstå disse ting...
Hvis hun er ked af tremmesengen, så tag madrassen ud og læg den på gulvet. Sæt jer ved siden af hende når hun skal sove, læs en historie højt, giv hende evt en kop mælk og en banan og når putteseancen er færdig, så vurder om I skal sidde der, holde hende i hånden og hun så lægger sig ned og sover eller om I skal gå. Hvis hun søger underholdning skal I gå.
Og så må hun protestere og I må gå tilbage, fortælle hende at I forstår det "Du vil bare så gerne lege, men du skal ikke lege nu, du skal sove nu" eller hvad I nu kan sige og så skal I naturligvis betrygge hende "mor passer på dig, vi ses i morgen, nat nat" og gå ud igen.
I er nødt til at tage en beslutning om at hun ikke længere skal ind til jer, for hun er så bevidst nu at har hun fået lov den ene nat, så vil hun også den næste nat. Det er fint at børn sover hos forældrene, når alle har det godt med det, men jeg kan fornemme at det har I faktisk ikke mere og derfor må I lave det om. Der er ingen andre til det end jer:o)
Når Flora vågner om natten, så må I gå ind til hende, atter lægge hende ned, tilbyde hende vand, evt give hende en drypfri kop i sengen som hun selv kan tage vand af, og putte hende igen.
Så selvom det er hårdt, så er der ikke andet for. Måske holder I lidt vinterferie? Det kunne være godt at bruge et par sammenhængende dage på at køre disse faste og rolige rutiner og så må I sove lidt om dagen, hvis det trækker tænder ud om natten...
Håber dette er det lille skub i behøver for at komme videre, - det skal nok gå:o) Fortsat held og lykke.
- og nej, udekørende eksperter kun i søvn findes vist ikke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske