Svar: Desperation over søvn problemer - 5 mdr.
5. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Nikita
For at få gode sovevaner om aftenen og natten, så er man nødt til at starte om dagen og det er derfor rigtig vigtigt at du begynder at indføre en fast rutine omkring, hvornår din dreng spiser hos dig og hvornår han sover. Derudover så synes jeg at du skal tilbyde ham grød og mos, så du er sikker på at han ikke behøver brystet hele natten igennem og jeg synes også du skal overveje om ikke far kan give en flaske vælling om aftenen.
Jeg tror det er vigtigt at du begynder at se lidt mere på klokken end på hvad signaler din dreng sender og at det nu er dig der begynder at styre, hvornår han gør hvad. Det betyder også at han ikke skal ligge ved brystet hele tiden. Når han er færdig, så skal han tages fra! Max ½ times amning burde dække hans behov med den alder han har nu og længere tid skal han ikke ligge der.
For at sikre hans mælkebehov, så kan du amme ham fra begge sider, så du starter med at give ham 20-30 minutter fra den ene side, skifter ham, så han vågner op til dåd og derefter tilbyder ham toppen fra modsatte side. Herefter skal han så puttes og det skal være uden brystet i munden.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre til klokken er ca 7.30
Formiddag 9.30: Ammes først fra den ene side, skiftes og tilbydes toppen fra den anden side
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1-1½ times tid
Frokost 12: Grød af ris, majs eller hirse og forsøge med lidt frugtmos som topping og vand af kop/snapseglas
Ammes igen kl ca 13, igen forsøge at tilbyde ham fra begge brystet.
Puttes til middagslur 13.30 sover 2-2½ time og du skal gøre det til en vane at køre en tur med ham dagligt. Det er en god måde at få ham til at sove uden brystet og I har begge to rigtig godt af at komme ud i den friske luft. I bør ikke være inde hver dag, selvom I bor i lejlighed - I skal ud:o)
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag 17: Powernapper, men det kan også være at han kan springe denne lur over - det afhænger helt af hvor tidligt han går i seng osv.
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, vand af kop/snapseglas. Evt lidt frugtmos til dessert.
Ammes ca 19.30 og puttes til natten ca 20. Du kan også lade far give en flaske her i stedet.
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Behøver sandsynligvis ikke amning, hvis du har fulgt ovenstående plan. Så må far tage over. En enkelt amning midt nat er dog okay.
Prøv om du kan indføre en sut og en sutteklud i stedet for brystet, så den kommer til at indgå som en del af putteritualet. Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende er ved at skulle sove og viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham (eller lader far tage over, da han ikke forbindes med amning).
Selvom han er en stor dreng nu, så prøv om du kan komme til at svøbe ham lidt i dynen. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af dynen og ikke af jeres arme.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og ved at bruge en varmedunk eller lignende på madrassen før barnet puttes. Hvis man gør dette er det dog meget vigtigt man sikrer sig at sengen ikke er for varm, da børn ikke må overophedes pga risikoen for vuggedød.
Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt i dynen og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er for mig måden at gøre det på og jeg håber at det er noget du kan bruge:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske