Svar: Morsyge - skulle jeg have handlet anderledes
5. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Helle
Det er helt normalt at jeres dreng trøstes lettere af dig, da det er dig som har tilbragt mest tid sammen med ham. Som udgangspunkt er mænd og kvinder lige gode omsorgsgivere, men hvordan barnet har det med den der giver omsorgen, handler om om hvem barnet har fået mest omsorg af...
Så kunne du have gjort noget anderledes i de 10 måneder der er gået.... Ja - du kunne have ladet din kæreste holde barsel, han kunne have givet flaske i stedet for at du ammede og måske have været den der ligesom tog sig af jeres dreng... men havde det været til jeres drengs bedste? Men nu er det dig der har født og dig der har gået hjemme (går jeg ud fra) og derfor er det også dig, der har den tætteste kontakt til jeres søn, uanset om I så bryder jer om det eller ej:o)
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan du har ladet far deltage i den daglige pleje af jeres dreng og så har det bestemt også noget at sige, hvad han selv har gjort. Har din kæreste f.eks. selv tilbudt at være den der skiftede, stod op om natten, gav sutten der, gav skemaden når det var nødvendigt, tog initiativ til at bade jeres dreng - er det ham som finder tøjet frem osv., har han det fulde overblik eller hvem har det hos jer? Og kunne I hver især have gjort noget anderledes end I har gjort?
Det er ikke fair for nogen af jer at sige at den anden skulle have handlet anderledes, I har begge gjort det rigtig godt og har fået en sund og dejlig dreng. Han udvikler sig i god og rigtig retning.
Når det er sagt, så tænker jeg altså at det er helt naturligt at børn i jeres drengs alder søger deres mor mere, fordi hun ofte er den der har fyldt mest i barnet liv. Det er omsorgsfuldt og nærværende og behøver slet ikke være anderledes. Men netop nu er jeres dreng jo også ved at løsrive sig lidt fra sin mor og det vil han naturligvis gøre mere og mere i takt med at han bliver ældre og så skal far selvfølgelig mere på banen. Der er jo intet som forhindrer at far og søn laver noget sammen og netop 'far og søn' har jo noget sammen, som du ikke kan give, af den gode grund at du er en kvinde... Jeres dreng har således brug for sin far som en faderfigur, en rolle at se op til og spejle sig i og din kæreste har såldes alle chancer for at være noget for sin søn og det er nu han virkelig kan begynde!
Så jeg synes I skal tage en snak om hvordan far kan komme mere på banen i tiden og årene fremover. Hvordan de to måske kan få lidt alenetid uden mor... hvis det er det I har behov for, og så kan du jo bruge de fritimer på at gøre noget for dig selv - noget vi kvinder jo sjældent har tid til:o)
Håber du kan bruge mine tanker:o) Knus herfra, du har intet galt gjort men har som du skriver, forsøgt at give din dreng alt hvad du kunne og det er jo derfor han reagerer som han gør og finder trøst ved dig...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske