Brev:
Vores søn vil ikke spise af ske
5. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Vores søn vil ikke spise af ske
Hej Helen,
Vores dejlige søn har fået den "fikse idé", at han ikke vil spise af en ske.
Vi havde en lidt bøvlet start på amningen i sin tid. Han er/var en lille tryghedsnarkoman og de første måneder (hvor vi brugte ammebrik), blev han ammet maaange timer i løbet af en dag – det sled lidt hårdt på mig, men med støtte fra en ammerådgiver gik det.
Da han var lige omkring tre måneder accepterede han fra den ene dag til den anden at die uden ammebrik (vi havde prøvet mange gange, hvor han bare blev frustreret og sur, men lige pludselig var den der, heldigvis). Den næste måned gik amningen superfint – men så begyndte han igen at die mere og vågne hyppigere om natten.
Hvis ikke vi havde haft det intense ammeforløb i starten, havde jeg nok accepteret det som et appetitspring, men for at være helt ærlig orkede jeg det næsten ikke. Så vi begyndte lige så stille på grød da han var lidt over fire måneder gammel.
Det gik ok. Han blev aldrig helt vild med det, men spiste lidt hver gang (1 x dagligt – nåede aldrig op på hverken halve eller hele portioner. Udelukkende hjemmelavet ris- eller majsgrød med frugtmos).
Da han blev et halvt år og måtte begynde at få lidt mere variation, lavede jeg selvfølgelig lidt nyt på menuen, men lige pludselig sagde han stop. Han begyndte at klynke, når han blev tilbudt grød, og til sidst begyndte han også at klynke, bare han blev sat i sin stol. Det var jo ikke ligefrem meningen.
De sidste par uger er så gået med at gøre ham glad ved bordet igen (hvilket hurtigt lykkedes). Jeg er krøbet til korset og har købt købegrød og –mos til ham – men det vil han heller ikke have. ...
...
Så nu sidder han ved måltiderne og hygger sig med enten en gulerodsstav (og den får man jo ikke meget mad ud af, når man ikke har tænder :-) ) eller en babykiks (nok ikke lige er den optimale ernæring).
Han vil også gerne have vand af en ske – men grød; næ nej.
Vi har prøvet forskellige tidspunkter på dagen og forskellige ”grader af at være sulten”, men det gør ikke nogen forskel.
Han vokser så ganske flot, er glad, aktiv og trives, så jeg er ikke bekymret for, om han får nok næring (endnu), men jeg vil jo gerne til at trappe ud af amningen. Han er heller ikke nær så interesseret i amningen som tidligere. Han vil selvfølgelig gerne ha’, når han er sulten, men han kan ikke holde koncentrationen ret lang tid. Så jeg synes bestemt også, at han virker klar til at ”løsrive sig” fra brystet. Men hvordan i alverden gør vi lige, når han ikke vil spise?
Vi forestiller os, at han sikkert gerne vil sidde og gnaske lidt i en kogt kartoffel eller gulerod – eller noget andet, som han selv kan styre – men er hans mundmotorik klar til det? Og så kan man jo ikke styre næringsindtaget så godt (man får altid at vide, at man skal huske fedtstoffet i grøden – og mælk).
Vi har talt med en sundhedsplejerske til et åbent hus i kommunen. Hun mener ikke, at han forbinder grød med mad endnu – og det er vi helt enige i. Han har vist aldrig spist så meget, at han er blevet mæt af et grødmåltid. Hun siger, at vi bare skal have tålmodighed, men det synes jeg egentlig også, at vi har haft de sidste 2½ måned, og han skal vel snart til at have andet end flydende kost? Hvordan kommer vi videre herfra?
Med venlig hilsen
Merete