Brev:
Søvn - 2 mdr.
5. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Søvn  - 2 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Vi har en skøn pige på 2 mdr, som vi dog har lidt søvnproblemer med. Om dagen er hun det sødeste og meget opmærksom, kvik og glad, og sover pænt når man bare gider at komme ud med barnevognen, men nogle gange kan hun også vugges i søvn i liften.
Som regel sover hun 1,5-3 timer om formiddagen og 1,5-3 timer om eftermiddagen, hvoraf den sidste lur slutter ved 16-17-18-tiden, men derefter begynder "problemerne". Hun virker gerne træt igen allerede ved 18-19-20-tiden, men det er svært for os at få hende til at sove på det tidspunkt (da det er for sent at komme ud med barnevognen og bare at blive vugget i søvn i liften vil hun ikke rigtig på dette tidspunkt og bliver hysterisk).
Jeg er også lidt bange for at hvis hun falder rigtigt i søvn så "tidligt" så kommer jeg til at være vågen den halve nat, for vores andet problem er, at når hun endelig falder i søvn ved 22-23-tiden, så sover hun måske ca 4-5 timer i streg, men når jeg så har ammet hende kan hun ikke sove igen, selvom jeg ammer hende liggende i sengen uden lys og larm – hverken i liften eller hos mor i sengen.
Det virker som om hun har uro i maven, vrider, rumsterer, prutter og brokker sig meget uden egentlig at skrige, men vil/kan heller ikke sove. Jeg synes det virker som om hun gerne vil sove og hun har lukkede øjne, men hun "kan" bare ikke! Dvs hun i bedste fald først falder i søvn igen efter et par timer (og kun for 1-2timer) og det er lidt hårdt med så lidt søvn for mig. Efter at have rumsteret længe, ender det tit med at jeg står op med hende ved 7 tiden. Hun har afføring mange gange i døgnet - kan det have indflydelse på søvnen/maveuro og vil hyppigheden aftage?
Har du nogle forslag til en lidt bedre aften/nat med baby?
Venlig hilsen
Edith