Svar: Søvn - 2 mdr.
5. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Edith
Et 2 måneders barn skal fortsat have lov til at være selvregulerende i forhold til både søvn og mad og derfor er man nødt til at være lidt fleksibel. Nogle dage sover de længere lure end andre dage... Når det er sagt, så er det dog også sådan at børn i 2-3 måneders alderen gennemsnitligt vil have behov for at sove ca 3 lure dagligt. Ofte vil dagslurene vare ca 6 timer ialt og om natten vil barnet så sove ca 9-10 timer. Gennemsnitligt sover børn i den alder 15-16 timer i døgnet.
Når jeg ser den beskrivelse du sender af hvordan din datter sover, så lyder det umiddelbart som om at hun sover godt om dagen. Nogle dage tager hun faktisk 5-6 timer bare på sine formiddags og middagslure og så er hun naturligt træt til sin 3 lur som ligger om aftenen. Det lyder derfor helt naturligt at hun har behov for kun at få en powernap der, og hvis hun sover længere så vil hun vågne om natten, for hun har egentlig sovet det hun har behov for på det tidspunkt.
Lad dagen starte i god tid, så hun ikke kommer for sent igang med sine lure i løbet af dagen. Du fortæller at du nogle gange står op med hende ved 7 tiden og det lyder som en god idé. Det giver plads til både en formiddagslur, en middagslur og så en 3 lur om aftenen.
Du fortæller at du godt kan fornemme at hun er træt igen omkring kl. 20 og jeg tænker at du skal forsøge at lade hende sove lidt der. Naturligvis kun en powernap netop fordi hun, når I så går i seng, kan sove det meste af natten. I skal derfor ikke forsøge at holde hende vågen, men prøve at se lidt på hvordan hun egentlig sover i løbet af dagen.
Hvis hun f.eks. sover formiddagslur fra 9-11.30 og så sover middagslur fra 13.30-16.30, så vil hun have behov for en powernap igen kl. ca 19 og her måske kun sove ½ times tid. Så vil I have vågentid om aftenen, hvor hun ikke vil være overtræt fordi hun jo har powernappet og så vil I putte hende til natten f.eks. kl. 21-21.30 og hun vil så igen kunne stå op næsten morgen kl. 07-7.30 og stadig få sit søvnbehov dækket.
Hendes hyppige afføringer kan naturligvis godt have betydning. Det kan godt give uro i maven, hvis tarmene hele tiden arbejder med at nedbryde mad og sende det gennem systemet. Modsat giver det dog også problemer, hvis hun ikke kunne komme af med det, så et eller andet sted er det vigtigt at glæde sig over at maven fungerer.
Jeg håber at I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske