Svar: Min datter spiser ikke nok
5. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Det er rigtigt at man ikke skal vække børn der sover, med mindre at barnet sover så meget at det går ud over barnets indtag af mælk og dermed udover trivslen. Da din datter er røget ned på vægtkurven, synes jeg derfor som din sundhedsplejerske, at det lyder helt relevant at give hende en ekstra flaske om natten.
Du behøver ganske givet ikke at vække hende, men kan putte flasken i munden på hende og lade hende spise i søvne.
Nu ved jeg jo ikke hvor mange flasker din datter får i løbet af dagen og hvor tit hun spiser der, det har naturligvis også noget at sige. Men hvis hun sover igennem om natten og du har mulighed for at få ekstra i hende der, så skal du gøre det, så hun tager det på hun har behov for.
Det er også en udmærket idé at forsøge med en anden type flaskesut eller flere huller i sutten, for at se om hun så spiser lidt mere af gangen. Det at mælken flyder lidt hurtigere hjælper nogle børn, - det kan forsøges, men det er jo ikke sikkert at det ændrer noget.
Alt efter hvad tid du giver flaske om aftenen, så kan du overveje om du kan give en ekstra flaske inden du selv går i seng, så du ikke behøver stå op et par timer efter for at give en flaske. Men sove mange timer i træk uden at få mad, synes jeg ikke er okay, når din datter er faldet ned på kurven og I er bekymrede for hendes vægtøgning generelt.
Så en ekstra flaske er således også mit råd, og prøv om ikke hun vil tage imod den i søvne. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske