Svar: Autostol, mad, sovevaner
5. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Mikkels mor
Når man vælger autostol, så er der flere ting, som skal være i orden, for at barnestolen er den rigtige:
- Dit barn skal sidde ordentligt i stolen
- Vægtgrænserne skal overholdes i forhold til godkendelsen
- Selen skal sidde korrekt ved barnets skulder og mave
- Barnets hoved må ikke stikke op over kanten af stolen
- Alderen er underordnet for valg af autostol. Det er altså et spørgsmål om at stolen skal passe til barnet - både vægt og længde mæssigt. Derfor er det altid en god idé at tage barnet med hen i forretningen og så derudfra købe en som passer.
Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at man vælger en bagudvendt stol så længe som muligt. Det svarer i praksis til ca 3 år. Det anbefales også selvom der findes andre godkendte løsninger.
Når børn sidder bagudvendt, bliver kroppen og hovedet presset mod sæderyggen ved en frontal kollision. Kraften bliver derfor fordelt over en større flade, så belastningen på barnet bliver mindre. Hoved og nakke får lille eller ingen tilbagekastning.
I fremadvendt position, hvor barnet sidder og kigger i kørselsretningen, så vil nakken og hovedet ved en frontal kollision få en voldsom bevægelse fremad.
Da hovedet på mindre børn er meget større og tungere end resten af kroppen, så vil risikoen for skade på hals og nakke ved en frontal kollision være langt større, når barnet sidder fremadvendt. Et barn der presses mod selen vil også kunne få indre skader.
Derfor anbefales det nu at man vælger en bagudvendt løsning både, når man taler babystol og barnestol. Først når barnet er omkring 3 år skiftes til en fremadvendt autostol og når barnet vokser ud af den skiftes til en selepude. Hele tiden afhænger tidspunktet for skift af barnets vægt og længde.
Man kan købe stole som kan placeres både bagudvendt og fremadvendt. Det er dog vigtigt at man aldrig forsøger at montere stolen bagudvendt, hvis den ikke er beregnet til det. På samme måde skal en stol, som er beregnet til bagudvendt montering, aldrig monteres fremadvendt. Uanset hvilken stol man bruger, så skal den spændes korrekt fast, eller mister den sin sikkerhedsmæssige effekt.
Det har været meget fremme at børn ikke kunne sidde bagudvendt på grund af manglende plads til barnets ben. I følge Rådet for større færdselssikkerhed, så tager børn ikke skade af at sidde med bøjede ben og skal man på en lang tur, så må man sørge for at holde pauser undervejs.
Den 1. maj 2006 kom der strammere regler for, hvordan børn skal være spændt fast, og hvor mange passagerer, der må være i bilen.
Det er sådan at alle børn som måler under 135 cm (svarende til ca 9 år) skal anvende godkendt sikkerhedsudstyr (f.eks. barnestol eller selepude), der passer til højde og vægt. Derudover er det forbudt at placere en bagudvendt barnestol ved en aktiv frontairbag og det er også forbudt at transportere børn under 3 år i personbiler, varevogne og lastbiler, hvis der ikke er sikkerhedsseler. Børn som er over 3 år, men stadig under 135 cm skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er nogen seler i bilen.
I kan læse meget mere om børn og autostole, regler og sikkerhed på hjemmesiden www.sikkertrafik.dk
Med hensyn til brød, så der sker i princippet ikke noget ved at du giver din dreng brød med hele kerner. Problemet i det er dog, at han har svært ved at optage næringen fra kernerne, så hvis kernerne kommer hele ud, så får han igen glæde af dem og får han for mange, så kan han få en meget løs afføring.
Når du skal vælge brød til din dreng, så kan du variere det lidt, så han nogle gange får det brød du selv synes er lækkert. Men i princippet skal du vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du behøver således ikke at vælge brød med hele kerner, men kan godt finde et 'tungt' brød som er rigtig godt for jer alle. Hvornår han er i stand til at fordøje brød med kerner er forskelligt, og du må forsøge dig lidt frem. Jeg vil tror at han omkring 1½ år vil være så god til at tygge og så godt igang med familiemaden, at det ikke vil være noget problem.
Det er rigtigt at det i begyndelsen er en god idé at vælge smørbart pålæg, fordi det simpelthen er lettere for barnet at tygge, synke og igen nedbryde i maven. Du må dog godt nu give ham lidt hamburgerryg og lignende og se om han kan lide det. Nu hvor han er 10 måneder gammel, skal han spise mere eller mindre som I andre og det vigtigste er at give ham så meget forskelligt som muligt.
Med hensyn til at sove en lur i løbet af dagen, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med det. Som regel viser det sig ved at barnet slet ikke er putteklar til formiddagslur og derfor begynder at kunne springe denne over.
Fortsat held og lykke med ham, håber at du hermed er hjulpet lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske