Svar: Urolige nætter - 4 mdr.
6. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Bella
Jeg synes ikke Gustavs vægtøgning er i orden. Han har kun taget ca 100g på om ugen og det er simpelthen for lidt. Det er sandsynligvis også derfor han vågner så hyppigt om natten.
Du fortæller at det er dit tredie barn og at de andre har taget anderledes på. Børn er jo for det første forskellige, men din tid, dit overskud og rådighed er naturligt også anderledes nu, hvor der er to andre børn at tage sig af. Det betyder at du måske ikke producerer helt så meget mælk denne gang, du får ikke samme hvile. Du får måske heller ikke lagt helt så hyppigt til som du har gjort ved de andre og måske amningerne nogle gange er lidt kortere end de var med nr et og to - simpelthen fordi du jo også har andet at tage dig til.
Det betyder ikke at du ikke skal fortsætte med at amme, for det synes jeg bestemt at du skal, men det vil være rigtig godt at du endten supplerer med lidt modermælkserstatning eller begynder med lidt skemad.
Fordelen ved flasken er at din mand kan tage over og du får frigivet noget ekstra tid til de to andre. Samtidig så drikker børn jo betydeligt mere af en flaske, han kan formodentlig drikke mellem 100-200ml og bliver således meget mere mætte end hvis de kun får 4-5 skefulde grød. Det at få en enkelt flaske om aftenen (vælling eller modermælkserstatning) kan således få stor indvirkning på jeres nattesøvn og vil også kunne få stor betydning for din drengs vægt.
Samtidig kan du jo så også forsøge med lidt grød bare en gang om dagen for at se om han overhovedet kan finde ud af teknikken.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9-9.30: Amning
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Amning
Powernapper sen eftermiddag
Aften 19: Amning
Puttes til natten ca 19.30-20 evt en flaske, afhænger af hvordan han er faldet til ro med amningen
Sen aften 23-24: Flaske med mme/vælling. Her har du mulighed for at gå i seng lidt tidligere og hvis far giver flaske her, så får du nogle sammenhængende timer.
Nat 03: Amning
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske