Svar: Spørgsmål om kost - 6 mdr.
6. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Planen du har sendt for dagen ser rigtig fin ud. Men nu hvordin datter er blevet 6 måneder, så vil det være helt fint at du begynder at tilbyde hende skemad ca 3 gange dagligt. Hun må også begynde at få grovere grød og kan begynde med lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos, samt lidt agurkestænger, brødskorper og lignende at sidde med.
Hendes mælkebehov er fortsat stort og lige nu drikker hun mellem 800-900ml - det lyder rigtig fint og helt normalt. Under 750ml bør du ikke give hende med den alder hun har, men mere end 1000ml behøver hun heller ikke.
Det kan godt være at de i mødregruppen kun ammer eller giver flaske 2 gange i døgnet, men det lyder slet ikke optimalt! Det er helt normalt og relevant at tilbyde 2-3 måltider skemad i 6 måneders alderen og så tilbyde 5-6 flasker i døgnet. Omkring 7 måneders alderen kan børn tilbydes 4 måltider skemad og her begynde at få 4 flasker mme.. Først efter 10 måneders alderen bør de gå ned til kun at få flaske 2 gange dagligt, hvis de vel at mærke kan drikke 200ml af gangen ellers skal de have mere - de skal jo nå op på de 400ml for at være dækket ind med jern.
Så længe din datter får mindst 400ml mme dagligt skal hun således ikke tilbydes ekstra jern ved siden af. Du må derudover tro på at hun har en helt naturlig evne til at regulere sit behov, hvis hun tilbydes mad og flaske. Og det er helt korrekt at tilbyde flasken en times tid efter skemaden, sammen med skemaden får hun jo vand. Tager hun imod flasken, så har hun behov for det.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kan se således ud:
(Tidlig morgen 06: Mange børn har behov for en flaske her, men hvis din datter ikke har det, så er det helt okay, hun tager fint sit behov i løbet af dagen)
Morgen 7-7.30: Havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur, sover ca 1 time
Frokost 11-11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos, hvor du begynder med lidt kogt kød eller fisk. Giv hende også lidt agurkestænger, brødskorper og lignende at sidde med i hånden selv, vand af kop
Puttes til middagslur med tilbud om en flaske mellem 12-13 og sover 3 timer
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med mme, får evt lidt frisk frugt eller lignende at sidde med i hånden.
Sen eftermiddag, begynder måske at kunne springe powernap over, men sover ellers her måske bare 20-30 minutter
Aften 18.00: Grøntsagsmos igen begynde med lidt kogt kød og fisk, mere og mere smagfulde grøntsager, rodfrugtsmos og lignende og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Må også her gerne sidde med lidt brødskorper og lignende i hånden selv.
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 23: Flaske med mme
Nat: sover uden at få noget
Det ser som sagt rigtig fint ud det du fortæller og I skal endelig fortsætte i samme gode rytme.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske