Svar: Søvnproblem 7 uger
23. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
For det første så tror jeg at I skal blive enige om, hvordan I helst vil putte jeres søn. Med den alder han har nu får han mange stimuli i løbet af dagen og derfor har han ekstra behov for hjælp til at finde ro om aftenen. Han er stadig kun ved at lære, hvad det vil sige at være sulten, hvad det vil sige at være mæt - han tror at han skal spise hver gang han er hos mor (for der lugter der af mad) osv.
Hvis du er sikker på at din søn har fået, hvad han kan spise og er mæt, så kan det være en fordel at det er far som tager sig af ham, fordi far ikke frustrerer ved at lugte af mælk og derfor er det nemmere at finde ro hos far.
Derudover så er gråd og uro om aftenen ofte et udtryk for at barnet har behov for hjælp til at finde ro. I skal hjælpe jeres søn. Da han reagerer med uro på grund af mange stimuli i løbet af dagen, nytter det derfor ikke noget at I forsøger jer med at snakke til ham, synge for ham, vugge ham, lade ham gå fra arm til arm, ligge ham i barnvognen osv. Jeg ved godt, at I gør det i den bedste mening og naturligvis i håb om at noget af det vil virke, men det I gør er at tilføre ham endnu flere stimuli og dermed gøre det sværere for ham at finde roen.
Mit råd er derfor at I sammen finder ud af, hvad I mener virker bedst på ham. Vælg et par af de ting ud, som I plejer at forsøge jer med og beslut jer for at det er sådan I vil putte om aftenen.
Derudover så vil jeg sige, at de fleste børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne. Det vil derfor være en god idé at du lægger ham til brystet, når du selv går i seng. Du behøver ikke vække ham, men bare læg ham til og lad hans lille mave blive fyldt op. Så sover ham forhåbentlig et par timer mere og du når selv at få lidt mere sammenhængende søvn inden du er på igen.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske