Brev:
Mad og sut
6. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Mad og sut
Hej Helen
Mange tak for dit sidste svar ang. skemad, jeg har dog stadig brug for lidt rådgivning.
Jeg begyndte på skemaden igen efter en pause på 4 dage. Jeg startede forsigtig ud med at finger made hende og tilbyde hende skeen, hvis hun selv ville have den. Det gik rigtig fint og efter 1 1/2 uge spiste hun ½ dl og åbnede fint munden for skeen, men nu vil hun ikke rigtig have noget igen. Præcis på samme måde som da jeg startede med skemad, da hun var ca. 5 mdr. Går fint i starten, men så vil damen ikke mere.
Nu kan jeg ca få lokket ca 3-10 tsk, ved at hun sidder med sin egen ske og propper i munden, og jeg kan dermed også komme lidt mad ind på den måde. Fingermade hende kan jeg heller ikke, her er munden også lukket. Når hun får noget i munden, spiser hun det og leger videre med sin egen ske, så jeg tænker, at hun godt kan lide det.
Jeg har prøvet forskelligt mad, grødtyper, grønsager, købe mad og forskellige skeer osv. Jeg giver hende også forskelligt fingermad, som hun godt kan lide at sutte, tygge på, men det er selvfølgelig begrænset hvad der ryger ind den vej.
Hun har en del børneeksem, og jeg er blevet rådet til at holde igen med visse fødevare, så som mælk, fisk og gluten, da hun kan være disponeret for madallergi. Er der et alternativ til mælken. Må hun f.eks. få sojayoghurt?
Vores dagsrytmer er sådan, +/- selvfølgelig, dog forsøger jeg at holde skemaden til samme tid.
Kl. 5. Vågner Jeg forsøger ofte forgæves at få hende til at sove videre, da jeg synes det er lige tidlig nok. Jeg har forsøgt at give hende flaske kl 5, men det sover hun ikke videre af og spiser som regel ikke så meget. Har forsøgt at putter hende senere om aften, men vågner stadig kl 5.
Kl 6 flaske, 100-160 ml
En morgenlur ved ca 7.30 på 45 min
Kl. 9 flaske. 120-160 ml + fingermad, mens jeg spiser morgenmad
Kl 10 puttes til formiddagslur sover 45 min eller 11/2 time
Kl 12. grød med frugtmos og flaske 100-160 ml + fingermad, mens jeg spiser middagsmad
Kl 13. puttes til middagslur sover ml 45 – 1 ½ time. Hvis hun har sovet 45 min om formiddagen sover hun for det meste 1 ½ time og 45 min hvis hun har sovet 1 ½ til formiddag.
Kl 3.30 flaske 100-160
Nogle gange en aftenlur, kommer an på hvor lang en middagslur
Kl 17.30 grønsagsmos med lidt kød + lidt fingermad.
Kl 18.30 puttes til nat flaske ca 200-260 ml
Hun vågner op til en nat flaske et sted mellem 23-1.
Hvad siger du til hendes rytmes? I forhold til mad og søvn.
Som du kan se sover hun ikke så lange lure. Jeg har forsøgt at gå ture med hende, stå på vagt ved barnevognen for at hjælpe hende igennem søvnfasen ved de 45 min, men hun vågner lige meget hvad. Så når hun kun tager en masse små lure på 45 min, er hun træt, når hun skal til at spise og spiser lige inden hun bliver lagt. Er det derfor hun ikke sover længere, fordi maden i maven kan genere hende? Hun virker ikke længere generet af bøvs og gylp, når hun sover.
I gennemsnit sover hun mellem 13 timer. Hun sover ikke de 14-15 timer, men jeg kan ikke få hende til at sove mere.
Hun spiser ca. 800 ml i døgnet
Hvor lang tid er det normalt for et barn på 6 ½ mdr. kan være vågen.? Amaya er som regel træt efter ca. 2 timer?
Grunden til at jeg skriver, er fordi jeg har været ved sundhedsplejerske og fået lidt rådgivning ang. skemad, men jeg blev mere forvirret end klog. Jeg blev anbefalet at give hende skemad 3 gange om dagen. Kl 9,12 og 17.30 og ikke give hende fingermaden, da det kan fylde op i stedet for grøden. Men jeg havde tænkt at vente med at tilbyde hende skemad 3 gange om dagen indtil hun er 7 mdr. (20 feb), for jeg kunne forstille mig at jo mere jeg vil give hende skemad, jo mere træt af det bliver hun, men taget det stille og roligt i stedet for.
Fingermaden troede jeg var godt at give hende, da hun øver sig mundmotorisk og hun får engang i mellem lidt klumper hun kan tygge lidt på, så hun bliver vænnet til at have mad i munden der skal tygges, som nævnt er det jo begrænset, hvad hun spiser på den måde.
Så jeg vil derfor gerne have dit besyv med, hvordan jeg skal forsætte med maden. Skal jeg skære ned på mælken?, men så vil jeg have en sulten baby, som ikke vil sove eller noget fordi hun er sulten.
Hun får Aptamil fra Milupa nr 1.(jeg bor i England) Jeg begyndte at give hende Aptamil nr 3, da hun blev 6 mdr. Men hun blev meget forstoppet, som min SP anbefalet mig til at forsætte med nr 1 og give hende vitamindråber med A, D2,B1,B2,B6 og vitamin C. Jeg er dog stoppet med at give de almindelige d-vitamin dråber, da jeg er bange for at give hende for meget D vitamin. Er det ok med vitamin dråberne, og ikke give hende de almindelig D-vitaminer eller skal jeg også give dem.
Hun har nu fået 2 tænder. Hvilken tandpasta skal jeg bruge, kan jeg bruge vores almindelige tandpasta eller skal det være børnetandpasta.
Derudover er vi kommet ind i en dårlig vane om natten, ved at når hun vågner om natten, som man nu gør, skal hun have sutten for at kunne sove igen. Nogle natter skal hun have sutten mellem 5-7 gange. Jeg synes det er lidt hårdt at skal op så tit. Hun vågner ikke ved at den falder ud, med skal have den, når hun vågner op. Hun sover stadig i vores værelse, da vi desværre kun har 2 værelser.
Jeg har tænkt på at holde med at give hende sutten om natten, og så må jeg tage det skrigeri der kommer, men tænker om hun kan forstå, at hun godt må få den, når hun skal sove men ikke om natten. Har du et godt råd?
Hun har de sidste 3 uger taget 360 gram på. Derudover triller hun huset rundt og mosler rundt på maven for at komme op på alle 4, men bliver dog utrolig frustreret, da det er lidt svært :-)
Ja det blev til et langt brev med mange spørgsmål. På forhånd mange tak for dit svar.
Glæder mig til den dag jeg kan skrive til dig, at det går rigtig godt.
Hilsen Helle og Amaya