Svar: Stor vægtstigning
6. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
Det lyder som om du har en rigtig dejligt sund pige, som virkelig lyder til at stortrives:o)
Du skriver ikke hvad form for erstatning du giver, men jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at tilbyde hende lidt mere af type 2, da dette ofte mætter mere end type 1. Netop til børn som har behov for mange ml i døgnet for at blive mætte kan det derfor være en fordel at skifte.
Derudover lyder det som en god idé at tilbyde din datter lidt skemad, hvis hun i øvrigt virker parat til dette. Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne lære hende at tage imod en sut, så du er sikker på at når hun spiser, så er det fordi hun reelt er sulten og hvis hun derudover virker søgende, så skal suttebehovet stilles på en sut.
Hvis du havde ammet din datter, så havde der ingen problemer overhovedet været med hendes vægt - børn kan tage rigtig meget på når de får modermælk og her gå man ikke ind og regulerer, hvis de i øvrigt spiser fornuftigt, ikke gylper i lårtykke stråler osv. Men når børn får flaske, så skal man altid være opmærksom på om barnet overspiser, simpelthen fordi mælken flydere lettere ud af flasken og de derved let kan komme til at spise lidt for meget.
Det kan derfor være en god idé at du f.eks. holder dig til en regel om at din datter max får 200ml i flasken af gangen - spiser hun mindre er det fint. Men nogle børn kan f.eks. sagtens sluge 250-300ml hvis de får lov og det skal hun ikke. Derudover er det vigtigt at du sørger for at din datter spiser med nogenlunde fast interval og nu hvor hun er 4 måneder gammel, må du godt begynde at kigge lidt på klokken og give mad til nogenlunde faste tider i løbet af dagen.
Du kan overveje om du vil begynde at give hende lidt vælling til natten, da det også kan mætte mere og måske gøre at hun begynder at springe en flaske over. Men ellers synes jeg det lyder okay med et indtag på 1100-1200ml med den størrelse hun har og jeg tænker at hvis du begynder at give hende lidt mere mættende erstatning og supplerer med lidt grød, så vil det naturligt regulere sig ind. Hendes mælkeindtag skal således ikke øges mere end det er.
Hun lyder som sagt sund og dejlig og hun er bestemt ikke den eneste pige, som vejer 9 kg kun 4 måneder gammel. Glæd du dig over at hun trives så godt.
Det lyder sandsynligt at hun ligner både sin far og sin søster og da I alle er normalvægtige, så lyder det ikke som om at du behøver være særlig bekymret:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske