Svar: Hvordan kommer jeg videre med almindelig mad?
6. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Det vil være rigtig godt, at du bare går igang med mere familiemad nu. Det er rigtig vigtigt at du laver mad, som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser og at du sørger for at give din datter så stor variation som muligt.
Det er rigtigt at hun nu må få næsten alt. Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Du behøver ikke nødvendigvis at bruge kartoffel, hvis hun ikke bryder sig særligt om dette.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er ofte en fordel med de lidt gammeldags retter og hvis du kan lave lidt sovs med sødmælk, så kan du give hendes mos lidt smag ved at bruge det. Du må også meget gerne give hende ris og lignende om aftenen. Du kan f.eks. lave boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller mose lidt flødekartofler med indmaden af en frikadelle - det er helt okay, at du giver hende dette og det er netop, som du skriver meningen at du giver hende det I får, men naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Derfor må du mose det, så et passer til hende.
Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan bruge indmaden af en frikadelle. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må hun gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Normalt anbefales ris og pasta først omkring 8 måneders alderen, men det handler mest om at børn først i denne alder er i stand til at tygge det. Da der ikke er gluten i ris, så må din datter gerne få dette. Dog er der jo hvede i pasta og det betyder at hun gerne må få moset lasagne, hvis hun har lyst og mod på det, men du skal være opmærksom på hendes samlede glutenindtag i løbet af en dag
Det har således noget at sige, hvad grødtyper du giver hende, om hun får mange brødskorper i hånden osv. Det er vigtigt at man gradvist øger indtaget af gluten og ikke bare 'giver los' fra 6 måneders alderen.
Du må gerne give frisk frugt i hånden, hvis en moden pære eller æble er for svært, så prøv med et stykke appelsin, en stykke blomme, melon eller lignende og se om det er bedre. Ellers er det rigtig godt fortsat at tilbyde hende frugtmos og du kan give mos af alle frugter, eller lave mos af alle slags bær. Du behøver ikke blande - hun må f.eks. gerne få lidt jordbærmos på en portion grød og har hun lidt problemer med hård mave, så vil en portion sveskemos måske gøre underværker.
Med hensyn til jerntilskud, så skal din datter have dette, hvis hun ikke får mindst 400ml mme dagligt. Det vil sige at hvis der er dage, hvor hun kun får 350 ml mme, så skal hun have fuldt jerntilskud ved siden af. I forhold til hendes alder, så er dette dog et meget lille indtag og det er vigtigt at du fortsat prøver at få hende til at drikke lidt mere mælk. Du må således prøve at regulere lidt ind med mos og grød, så der stadig er plads til mælken selvom hun spiser godt af det andet. Det er således bedre at hun kun spiser 1 dl. grød og drikker 100ml mme bagefter, end at hun spiser 2 dl. grød og så ikke vil drikke.
Forsøg også med max 2 gange grød dagligt, resten grøntsagsmos.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme, sover lidt videre
Formiddag 9.30: Havregrød, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 12: Øllebrød eller gerne grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. rest af mos fra aftenen i forvejen. Agurkestænger og lignende at sidde med selv, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mellem 13-14
Eftermiddag 16: Flaske med mme, kan også få lidt frugtmos eller frisk frugt at sidde med selv her, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kartofler moset med lidt sovs, små kogte blomkåls og broccolibuketter at sidde med i hånden, hvis du tror hun kan klare det. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos eller frisk frugt til dessert.
Puttes til natten med en flaske mme 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Sover
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og viser hvordan du både får plads til mælken og antal flasker samt tilbud om mere og mere familiemad:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske