Svar: Spisevaner - 7 mdr.
6. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Jeg synes umiddelbart at planen for dagen ser rigtig fin og alderssvarende ud og jeg synes ikke der er nogen idé i at sulte din dreng. Det er netop vigtigt at tilbyde ham små hyppige måltider, for at holde hans blodsukker stabilt og for at give ham lyst til mad. Det er derfor netop vigtigt at tilbyder ham måltiderne til faste tider og ved bordet, som du gør, fordi det giver genkendelighed i forhold til det at spise, hvad der skal ske osv.
Det lyder jo umiddelbart også som om at din dreng er sulten og gerne vil tage imod maden, han har bare brug for afledning undervejs eller måske lige det modsatte?
Nogle børn har rigtig svært ved at koncentrere sig om at spise og her er man nødt til at hjælpe dem med at holde fokus. Det betyder at du skal sætte dig foran ham, han sidder i sin høje stol og du sikker foran ham, så han kan spejle sig i dit ansigt. Du skal holde maden i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du bruge din mimik og din stemme "mmm Asger, dejlig mad, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke - og gøre det igen og igen i et ret hurtigt tempo faktisk. Naturligvis ikke så du bare skovler ind, men så du hjælper ham med at holde koncentrationen om netop det at spise. Det at det går i rask tempo, hvor han ikke skal tænke så meget over det, gør at han så heller ikke protesterer, så kører det ligesom bare - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke - det kører på rygmarven.
Derudover så skal du give ham mad som smager af noget, han skal have det samme som I får, men naturligvis lavet så han kan tygge det. Han må gerne få sovs og lignende på sin grøntsagsmos så det både dufter og smager. Og så skal han også have mad, som han efterfølgende selv kan sidde med. Det kan være kartoffelbåde, det kan være kogt blomkål og broccolihoveder osv.
Så princippet er altså at I forsøger at motivere ham til at spise, ved at hjælpe ham direkte, - sidde overfor ham, lade ham spejle sig i jer, holde koncentrationen og først bagefter sætte ham helt ind til bordet, hvor I så kan tilbyde ham mad at sidde med selv imens I spiser jeres mad.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer. Hvis du har svært ved det, så lad evt. far forsøge eller en anden.. nogle gange hjælper det at en anden bryder situationen. Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske