Svar: Brug af suttebrik
25. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Malene
Tillykke med graviditeten.
Brug af suttebrikker bliver meget diskuteret og nogle mener at man fuldstændig skal fravælge dette og andre mener at suttebrikker kan være en god løsning. Jeg hører til dem, der mener at suttebrikker kan være en løsning for nogle, der er dog nogle ting man skal vide omkring brugen af dem.
Hos kvinder der har flade eller indadvendte vorter, kan suttebrikken være en løsning, så barnet bedre kan få fat ved brystet. Det er dog sådan at barnet arbejder bedst direkte på brystet. Det vil sige at barnet får stimuleret brystet bedre, når brikken ikke er på og at barnet også har nemmere ved at 'tømme' brystet uden brik. I forvejen er det en enorm energipræstation for et barn at die ved brystet og gennem brikken bliver det endnu sværere, hvorfor barnet ikke altid vil have kræfter til at få den 'fede' mælk med ud. Det er sandsynligvis det der har været grunden til at din førstefødte ikke blev mæt nok hos dig.
I forhold til brug af suttebrikker skal man altid se på den enkelte situation. At det ikke lykkedes med den første er ikke ensbetydende med at det så heller ikke vil lykkes med nummer to. Børn er forskellige også når det gælder sutteteknik. Hvor nogle børn vil kunne danne et godt vacuum på en brik og have kræfter til at spise igennem denne, vil andre ikke kunne. Så hvad der sker denne gang afhænger af hvad det er for en 'kraftkarl' der kommer denne gang. Der skal to til at etablere en amning, både mor og barn:o)
Det at du har ammet før kan have haft en gavnlig virkning på dine brystvorter, således at de næste gang er nemmere for barnet at få frem og arbejde med. Det kan godt være at du fortsat skal forsøge dig med brikken, men når så mælken er løbet til og barnet har fået godt fat og vorterne er blevet trukket frem, så kan du fjerne brikken og fårsøge at få barnet hæftet direkte på brystet, simpelthen for at den lille bedre kan arbejde, stimulere og tømme brystet.
Det vil sige at du starter med at lægge til med brik, men efter nogle minutter fjerner du brikken og forsøger om barnet kan komme direkte på. Lykkes det ikke bruger du brikken igen og så må du se, hvordan dit barn trives.
Hos nogle børn vil det være nødvendigt at supplere med erstatning i begyndelsen, men i takt med at barnet vokser, bliver det også stærkere og får flere kræfter at die med. Derfor kan nogle mødre have glæde af at bruge brikken, når barnet er lille, men efterhånden som barnet bliver større have held med at få barnet direkte på og dermed fortsætte amning. Der findes børn som trives med kun at blive ammet gennem brik og der er børn som ikke vil kunne og som derfor skal have erstatning, som din førstefødte.
Når man giver flaske er der altid en risiko for at barnet vil foretrække denne, fordi det er meget nemmere at spise af en flaske end af en bryst. Hos små børn er der også en risiko for forvirring, fordi sutteteknikkerne er forskellig på flaske og bryst, men også det klarer nogle børn uden problemer. Igen må du vente og se, hvad det er for en lille du får.
Jeg kan derfor ikke give dig nogen garantier, men jeg synes helt sikkert at du skal forsøge dig med amning og også med brik, hvis det umiddelbart ser ud til at virke for jer. Der er ikke nogen grund til at opgive på forhånd.
Jeg vil lige nævne at det for nogle kvinder også er en hjælp at malke ud, simpelthen fordi udmalkning får vorten frem. Nogle kvinder har derfor held med at malke lidt ud før amning og så få barnet på brystet efterfølgende. Samtidig kan man jo så supplere barnet med den udmalkede modermælk, hvis nødvendigt.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel og også amningen efterfølgende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske