Svar: Ernæring, væske og søvnstrejke
7. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Viggas mor
Tak for dit dejlige korte brev, det er rart også at modtage sådan nogle en gang imellem:o) Jeg må se om mit svar kan blive lige så kort... det gør det nok ikke...
Det lyder som om at Viggas mave har reageret lidt på øllebrøden og jeg tænker at du måske skulle forsøge med nogle ristede rugbrødsbjælker, som hun kan sidde og gnave lidt i. Det giver hende fornemmelsen af rugbrødssmagen og hvis det så lykkes hende at få lidt rugbrød ned i maven, så vender hun sig måske stille og roligt mere til det.
Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner og så skære nogle tykke stammer, som du så rister inde i ovnen, så kanterne er blevet lidt sprøde. Det vil hun sikkert elske at sidde med i hånden... De kan naturligvis ikke holde sig så længe, så er der mange i overskud, så kan du jo dele ud i mødregruppen..:o)
Selleri, kål og flere af de smagfulde grøntsager er super til børn, for de elsker jo at maden smager af noget. Og det er også sådan at det, som kan give os voksne lidt luft i maven - det giver ofte også børn luft i maven... det kan derfor godt være her du finder synderen. Jeg synes dog ikke det skal forhindre dig i at tilbyde hende lidt forskellig grøntsagsmos og mad som smager af noget. Du er nødt til at forsøge dig lidt frem og så måske bibeholde de ting du ved at hun har det godt med, således at du ikke giver både øllebrød og kål, selleri og lignende samme dag, men sørger for at en af tingene er noget hun kender og er vant til. At forsøge med lidt havregrød er også en rigtig god idé - det er generelt vigtigt at variere.
Hvis Vigga ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal du tilbyde hende jern. Nu ved jeg jo ikke, hvor meget mælk du fornemmer at have, så selvom du kun amme 2 gange dagligt, så kan det godt være at hun hos dig får rigtig meget - måske drikker hun 200ml hver gang eller mere... Derfor kan det godt være at hun får den mælk hun har behov for. Jeg sender dog en plan for dagen, så du kan se hvordan det kan se ud nu:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen/formiddag 8.30-9: Havregrød, øllebrød eller anden grød (varier efter hvad du ellers har tænkt dig at give hende i løbet af dagen, det er okay at bibeholde risgrød de dage, hvor du f.eks. vil introducere ny grovere grøntsagsmos, kød osv.
Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover måske en times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos og her begynde med lidt kød eller fisk, vand af kop. Tilbyde hende ristede rugbrødsbjælker at sidde med i hånden.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Flaske med mme, men må her også gerne få lidt frugtmos, frisk frugt at sidde med og lignende
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, får lidt brødhapsere, agurkestænger og lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til natten med flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Amning
Nat 24-06: Ikke mælk, hjælpes til så vidt muligt at sove videre uden... fint at følge Elizabeth Pantley.
Du spørger hvor længe du skal blive ved med at tilbyde flasker og sålænge hun tager imod, så må du gå ud fra at hun har behov. I takt med at hun spiser mere og mere skemad, større og større mængder, så vil hun naturligt afvise flaskerne mere og mere. Det er dog stadig meget vigtigt at hun får mælk. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 flasker/amninger, i 7 måneders alderen ca 4, i 8-9 måneders alderen ca 3 og herefter må man vurdere, hvad barnet har behov for. Det er netop vigtigt at hun får sine 400ml dagligt for at jernbehovet er dækket ind og hvis dette kræver f.eks. 3 flasker, så bibeholdes dette indtil 12 måneders alderen. Hvis hun på flaske kan drikke 200ml af gangen, så vil hun i 10-12 måneders alderen fint kunne nøjes med to flasker dagligt.
Hvis hun ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal du give hende fuld jerndosis og det lyder umiddelbart som en god idé hos jer. Du kan evt. give hende babyfer, som er et smagsneutralt pulver der kan drysses på en spiseskefuld frugtmos...
Det er indtaget via flaske og bryst, som er hendes hovedindtag og den måde du dækker hendes væskebehov. Naturligvis får hun også lidt væske via maden og kan drikke lidt af en kop, - men de store mængder får hun via flaske og bryst og det er stadig meget vigtigt for hende.
Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske