Svar: Grønsagsmos
7. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
De fleste børn vil, når de begynder med grøntsagsmos ikke kun spise det, hvis det kun er groft moset med en gaffel. Derfor vil det normalt være rigtig fint at mose det godt, blende det, som du gør. Det kræver stor teknik at finde ud af at spise med en ske, at åbne munden, få maden ind og finde ud af at føre den med tungen tilbage til svælget og synke. Hvis barnet ud over dette skal finde ud af at håndtere små klumper i maden, så bliver det ekstra svært.
Men i takt med at barnet bliver 6 måneder og må begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, så vil mosen naturligt få lidt mere struktur. På dette tidspunkt kan man også begynde at give barnet havregrød og flerkornsgrød og på den måde lære barnet at spise mad som ikke længere er helt fint og lind i konsistensen.
Og omkring 7 måneders alderen plejer man så at anbefale at grøntsagerne mosen med en gaffel og stille og roligt gøres grovere i konsistensen. Og omkring 8 måneders alderen vil de fleste så kunne tygge rigtigt og vil her kunne begynde med rugbrødshapsere og lignende.
Lige netop omkring det at tygge, er børn dog meget forskellige og hvor nogle er rigtigt hurtige til at lære det, så har andre behov for mere tid til det. Ligesom børn udvikler sig forskelligt på alle andre punkter, så udvikler de sig også i lidt forskelligt tempo rent mundmotorisk. Hvorvidt barnet har lært at tygge behøver således ikke nødvendigvis at hænge sammen med om barnet har fået grov mos eller ej - modsat, så har det dog også noget at sige, hvis barnet i gennem flere måneder ikke får grovere mos og mad i stykker.
Det er f.eks. et problem med børn, som i mange måneder får industriel mad, som ofte er meget fint i konsistensen. Så har man pludselig et barn på 10 måneder, som slet ikke kan finde ud af at tygge rigtig mad og det er naturligvis problematisk. Derfor skal man så hurtigt som muligt i gang med familiemaden og dermed lærer barnet også stille og roligt at bruge sine kæber og tygge mere groft moset mad og mad i stykker.
I øvrigt skal du være opmærksom på at kartoffel ikke egner sig til stavblender, det bliver enormt klægt i konsistensen. Men alle andre grøntsager kan fint moses med stavblenderen:o)
Når dine børn bliver 6 måneder, så vil det være rigtig fint at du begynder med 3 måltider skemad dagligt og også begynder at tilbyde dem lidt at sidde med i hånden selv.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 12: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop. Sidde med lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 15.30-16: Får lidt frisk frugt, appelsinskiver, melon eller lignende i hånden, kan måske også få lidt frugtmos, da det er med til at holde maven lidt igang.
Ammes og powernapper måske bare ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Begynder at kunne undvære amning...
Fra 6 måneders alderen kan du tilbyde grøntsagsmos lavet af stort set alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. De må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan bruge indmaden af en frikadelle. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Du kan give dine piger kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give dem fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må de gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Som sagt må du også gerne give de lidt grovere grødtyper fra 6 måneders alderen - havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det er her vigtigt at du ser på det samledes indtag af gluten hen over dagen. Det er især i hvede at glutenindholdet er stort, så hvis og når du giver den brødhapsere, så skal du sikre dig at de ikke får for mange i løbet af dagen, men at du varierer det du generelt giver dem og stille og roligt øger deres indtag af forskellige fødevarer. Fra 6 måneders alderen elsker børn ofte rigtigt at få mad, som smager af noget, samtidig med at de nyder at få lov til at sidde med noget selv:o)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske