Brev:
Søvn i løbet af døgnet
7. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Søvn i løbet af døgnet
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, fordi vi den sidste uge har haft lidt "problemer" med at få Bastian til at sove om aftenen. Ordet problemer er sat i situationstegn, fordi han ikke længere er dybt ulykkelig og angst for, at vi går fra ham, hvilket vi er meget glade for... Men det kører alligevel ikke helt, som vi gerne så det :)
Situationen er nu den, at det tager lang tid, før han falder i søvn, efter vi har puttet ham. Det kan godt tage over en time. Nogle gange lidt længere, andre gange lidt kortere. Det gør, at han ikke får så meget af sit søvnbehov dækket om natten, hvor han det sidste stykke tid kun har sovet ca. 9-9 1/2 time, men så i stedet sover mere i løbet af dagen. Min umiddelbare tanke er, at han sover lidt for meget om eftermiddagen og ikke mindst for sent i forhold til at kunne være træt, når sengetiden kommer. Men før vi evt. tager det op med vuggestuen, kunne det være rart med din mening... :o)
Bastians dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 06.00 Vågner (i hvert i denne uge, ellers lidt senere)
Kl. 06.30/07.00 Morgenmad
Kl. 08.00 Afleveres i vuggestuen, hvor der er frugt kl. 9 og frokost kl. 10.30
Kl. 12.00-15.00 Eftermiddagslur, sover tre timer (han vækkes efter aftale med os)
kl. 16.00 Hentes, får lidt sunde snacks på vejen hjem/når vi er kommet hjem
Kl. 18.00 Aftensmad
Kl. 19.20 Sengerutiner med nattøj, tandbørstning, hygge osv.
Kl. 19.45 (eller deromkring) Puttes
Når han så er blevet puttet, går der som nævnt lang tid, inden han falder i søvn. Indtil det sker skiftevis græder, pludrer og leger han (gerne i den rækkefølge). Vi går ind til ham, når han er ked af det, men lader ham ellers være, hvis han er i godt humør. Vi kunne selvfølgelige bare putte ham lidt senere, så han var mere træt, men vi møder mange dage kl. 8, og derfor skal Bastian op omkring kl. 6.30, hvis han altså ikke lige vågner og er frisk før, som det har været tilfældet i denne uge. Set i det perspektiv synes jeg det er sent, hvis han først sover omkring kl. 21.
Nå, men alt dette kunne jo tyde på, at han blot dækker sit søvnbehov ved at få tre timers eftermiddagslur, men personalet i vuggestuen vækker ham jo (noget vi aftalte, fordi han i perioder var vågen flere timer om natten), og han kunne i følge dem sagtens sove videre... Og hvad er det så lige, det indikerer??? Burde han ikke sove mere om natten? Ligger hans lur for sent? Skal den være kortere?
Det skal lige siges, at han i en periode på ca. 14 dage efter nytår sov ca. 11 om natten og ca. to timer i vuggestuen, hvor han stod op omkring kl. 14... (og sov igen om aftenen kl. 20). Det er med til at give mig indtykket af, at han har fået rykket lidt rundt på døgnrytmen, og at der kunne blive gjort noget aktivt, således han i stedet ville falde i søvn omkring kl. 20... Men hvad siger du? Det er jo ikke velset at kontrollere børns søvn... :o)
Håber du kan give mig lidt klarhed... :)
Hilsen Anne