Svar: Søvn i løbet af døgnet
7. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Anne
Du har fuldstændig ret i at det ikke er velset at regulere for meget i børns søvn, men det er jo heller ikke velset at børn kommer for sent i seng, hvis de skal være friske til dagen efter og kunne deltage i aktiviteter med andre børn og have overskud til det. Og min umiddelbare tanke er netop at det vil være rigtig godt, hvis din dreng kunne sove middagslur fra 12-14 og så komme i seng kl 20... Jeg tænker altså at du har fuldstændig ret i at det vil være en god rytme for ham.
Hvis vuggestuen ikke er for meget for det, så kunne I måske forsøge at køre rytmen ind i løbet af weekenden. Stå op til samme tid som I ville gøre til hverdag og så putte ham til en to timers middagslur, putte ham i seng om aftenen til kl. 20 osv. som nu og så satse på at han så selv vil vågne kl 14, når han er i institution om mandagen.
Hvis det ikke virker, og han bare sover, så synes jeg I skal snakke med institutionen om at vække ham lidt før, netop fordi de vel også må være interesseret i at han kommer i seng i så god tid, at han er mest frisk om dagen... Men jeg ved godt at det er svært at få ændret på, fordi man nogle steder meget konsekvent nægter at vække barnet. Jeg forstår det også godt, det er jo vigtigt at lade børn sove og selvregulere, men det er også bare vigtigt at der ikke bliver byttet rundt på nat og dag.
Mit råd til jer i dag er derfor at I forsøger at putte jeres dreng kl. 20, tager ham tidligt op, som var det hverdag, sørger for at aktivere ham rigtig godt, giver ham en to timers middagslur og så putter ham igen kl. 20.
Det er rigtig godt at Bastian nu er glad for sin seng og jeg synes I skal forsøge at gå lidt fra og til. Han er aldersmæssigt så gammel nu, at han netop nu begynder at forstå at I er der selvom han ikke kan se jer. I behøver således ikke blive siddende hos ham, når han skal sove. Det er fint at gøre det kortvarigt, læse en historie osv. og så sige godnat på en stille og rolig, kærlig måde hvorefter I går. Fortæl ham at I er der, at I passer på ham osv. betryg ham i at han roligt kan lægge sig til at sove.
Prøv at køre med et interval der hedder ca 3-5 minutter og gå tilbage til ham selvom han ikke græder eller protesterer - simpelthen for hele tiden at vise ham at I er der og at han kan tro jer, når I siger at I kommer igen, og se om ikke han så stille og roligt lærer at lægge sig trygt til at sove.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske