Svar: Jeg har ikke nok mælk
25. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Pia
Hvor må du være træt?! Der er flere ting som kan spille ind, men det lyder rigtigt at du måske skal have øget din mælkemængde og derfor vil jeg give dig lidt forslag til dette.
Når man ammer og gerne vil øge sin mælkemængde, så har det især betydning, hvor hyppigt man ammer. Det vil sige at du får mere mælk ved at lægge til hver anden time i stedet for hver fjerde time. Det giver ikke ekstra mælk at amme din søn i en time i stedet for i 20 minutter, hvis du forstår hvad jeg mener. Så hyppigheden er vigtig.
Derudover så kan det være en fordel at amme om natten, hvor du er gået over til at give flaske. Om natten producerer man mere at det mælkestimulerende hormon og amning om natten er derfor med til at øge stimulationen af mælk. du skal naturligvis ikke amme hele natten, en natamning kan f.eks. være kl 24 og igen kl 5 om morgenen.
Du skriver at du ofte har mest mælk om morgenen. Det hænger både sammen med ovenstående, men også at du om natten trods alt får hvilet dig og slappet af. Stress nedsætter mælkemængden. Samtidig har du jo heller ikke ammet i mange timer, så om morgenen er brystet fyldt godt op. Det er helt normalt at mange kvinder oplever øget mælkemængde morgen og formiddag og nedsat mælkemængde aften.
Det er vigtigt at du også tænker på at der skal være noget 'at lave mælk af'. Du skal sørge for at spise i løbet af dagen. Det kan ikke nytte noget at du står op og nusser og pusser om din dreng, og når klokken så er blevet 12.30, så kommer udpludselig i tanke om at du slet ikke har haft tid til at spise og tænke på dig selv. Du skal sørge for løbende at spise og drikke. Det behøver ikke at være noget, der tager langt tid at tilberede, men det skal være noget ordentligt mad og ikke junkfood. Du kan f.eks. tage en bolle eller en gulerod ind imellem de vanlige måltider.
Et gammelt husmoderråd er at drikke maltøl/mørk hvidt øl. Det skulle fremme mælkedannelsen. Du kan drikke en dagligt, dvs. et glas formiddag og et glas aften. Du kan også købe ammethe, som flere mødre også har glæde af.
Når du lægger ham til, så skal du sørge for at han får spist godt af et bryst af gangen. Du kan evt. skifte stilling udnervejs, således at hvis han har spist et kvarter på den ene side og slipper, så lægger du ham til den samme side, bare i tvillingestilling, så du er sikker på at han får 'tømt' brystet godt og får den fede mælk, som både mætter og giver ham "elastikker". Hvis han falder i søvn herefter, så kan du evt. skifte ham for at vække ham og derefter så tilbyder du ham toppen fra den anden side. Næste gang du ammer, lægger du ham så til den side, hvor han kun har fået toppen, og gør på samme måde.
Hvis han bruger sut, så kan du, når du er helt sikker på at han er mæt, putte ham i liften eller sengen (hvor han nu sover) med sutten og hjælpe ham til at falde til ro. Hvis han vågner efter kort tid, så kan det være en bøvs han skal af med, eller fordi du skal hjælpe ham med at skifte stilling og så putter du ham igen.
Sørg for at holde ham til brystet i løbet af morgen og formiddag, så du får ham fyldt godt op fra starten af dagen, hvor du har mere mælk. Hvis du så ikke har noget til ham om aftenen, så synes jeg at det er at foretrække at give ham flasken her og så i stedet amme ham om natten. Både fordi du som sagt stimulerer til mere mælk gennem natamning, men også fordi han et eller andet sted skal lære at om natten sover man, og om dagen er man vågen. Der skal ikke rumsteres mere rundt om natten end højst nødvendigt.
Med hensyn til at han er født før termin, så kan dette godt have betydning, det kommer an på hvilket forløb han har haft. Hvis han har været indlagt, fået sondemad hver anden time og oplevet meget uro, så spiller det naturligvis ind på hans rytme nu. Men udfra din beskrivelse så lyder det nu som om at han trives meget godt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske