Brev:
Grød og rytme
18. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Grød og rytme
Hej Helen.
Min datter på 4,5 mdr. har fået grød i to uger nu og har taget fint imod det. Jeg har indtil videre introduceret hende for hjemmelavet ris- og hirsegrød toppet med forskelligt frugtmos eller gulerodsmos, derudover har hun også smagt kartoffelmos et par gange. Hun spiser som regel 1 dl af den færdiglavede grød (inkl. topping) pr. måltid, nogle gange lidt mindre, andre gange lidt mere.
De fleste dage har hun kun fået grød en gang om dagen, men hvis hun ikke har spist så meget til frokost eller hvis jeg har følt hun har virket ekstra sulten til aften, har jeg et par gange også givet hende grød/kartoffelmos om aftenen.
Nu er det så, at jeg er i tvivl om, hvornår man egentlig går over til to måltider om dagen og hvornår det bliver til tre måltider. I bogen ”Mad til spædbørn & småbørn” udgivet af Sundhedsstyrelsen, kan jeg læse mig frem til, at børn i 7 mdrs. alderen bør spise 3-4 skemåltider om dagen. Men der står ikke så meget om perioden inden og jeg kan overhovedet ikke huske, hvordan jeg gjorde for 4 år siden med min søn (utroligt, men sandt :-)).
Derudover er jeg også lidt i tvivl om, hvor meget hun egentlig skal ammes nu og om jeg ammer nok? Jeg tilbyder altid amning efter et skemåltid og hun vil altid gerne ammes efterfølgende, men ikke så meget, nok mest bare for at slukke tørsten. Hvis der går lidt tid fra afslutningen af et skemåltid til hun skal sove igen, tilbyder jeg hende bryst igen inden hun skal sove.
En anden ting jeg har lidt svært ved at få til at gå op i en højere enhed er, hvornår på dagen hun skal have grøden. Vi er ikke inde i en 100% fast dagsrytme endnu, da det er lidt forskelligt, hvor længe hun sover om morgenen. Jeg har læst mange af dine gode forslag til dagsrytme for børn på hendes alder som jeg har prøvet at følge, men det lykkes bestemt ikke hver dag at give hende grød ved f.eks. 12 tiden, da hun ofte først vågner ved 8-9 tiden og så bliver lagt til formiddagslur ca. 10.30-11.00 og så ofte sover 3 timer. Og så bliver klokken jo over 14.00 før hun får sin grød. Men hvad skal jeg gøre?
Jeg synes ikke, at jeg har lyst til at vække hende om morgenen, når både hun og jeg har godt af at sove (ingen tvivl om, at jeg også nyder det ;-). Vores plan for dagen er som oftest sådan:
Vågner mellem 7.30-9.00 og tilbydes amning (forskelligt om hun er sulten eller ej)
Står op – skiftning, leg etc.
Alt afhængig af hvornår hun er vågnet, tilbydes hun amning mellem 9.30 og 10.30 og sover formiddagslur efterfølgende.
Sover ofte 3 timer, men nogle dage ”kun” 1-2 timer.
Mellem 12-14 grød efterfulgt af amning.
Derefter leg etc.
Amning inden eftermiddagslur omkring kl 15. Har hun sovet længe til formiddag, sover hun kun en time. Ellers sover hun 2 - 2,5 time.
Amning ca. kl. 17.00
Ved 18/19-tiden nogle gange grød ellers amning.
Kl. 20 lægger jeg mig med hende og ammer og ca. kl. 21.00, kan jeg lægge hende i liften hvor hun så småt er begyndt at kunne falde i søvn selv.
Kl. 24.00 Vågner som regel for at blive ammet, men ikke altid.
Hvis jeg har ammet kl. 24, sover hun til mellem 5.30-6.30, ellers vågner hun mellem 2 og 4 og vil ammes.
De dage hvor hun først har fået grød ved 14 tiden, synes jeg det har været for meget at give hende grød igen om aftenen, så jeg vil jo gerne væk fra, at hun får grød så sent om eftermiddagen, men synes det er svært at styre hendes søvn. Hvad kan man gøre? Evt. grød inden hun lægges til at sove formiddagslur? Jeg er blot i tvivl, om hun er sulten nok på det tidspunkt og ofte virker hun heller ikke så veloplagt der.... Og så synes jeg simpelthen at det er svært at finde balancen mellem hele tiden at skulle kigge på uret (stresser mig lidt) og bare at se på barnet i stedet og køre rytmen efter det.
En sidste ting jeg har tænkt over er, hvad gør jeg egentlig hvis jeg skal noget midt på dagen, går f.eks. til gymnastik en gang om ugen, har du nogle gode tips til ”grød på farten”, noget man evt. kan lave hjemmefra og så lune i en microovn?
Mange hilsner
Lula