Svar: Grød og rytme
18. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lula
Din plan for dagen ser rigtig fin ud og i betragtning af at din datter ikke er ældre end hun er, så er det rigtig fint, at hun kun tilbyde grød eller mos en gang dagligt. De dage, hvor det så passer og det virker nødvendigt, kan du så tilbyde hende 2 gange dagligt.
Normalt anbefaler jeg at man tilbyder barnet to gange dagligt, når barnet når op på at kunne spise en lidt større portion. Det kan således være bedre at tilbyde hende 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt, selvom det mængdemæssigt giver det samme. Det giver plads til både grød og mos, men det giver også plads til at kunne følge efter med mælk bagefter og mælkeindtaget er fortsat vigtigt.
Din datter sover faktisk igennem på amning, hvis hun kan sove fra ca 24 til næste morgen mellem 5-6, så det er super fint. Hun er stadig så lille at hun skal have lov til at regulere, så de aftenener hvor hun ikke er ammet så meget, ja så vågner hun og har behov midt nat... det er lige sådan det må og skal være.
De dage, hvor det passer med grød om formiddagen, så giver du hende det og de dagen hvor det passer med grød mellem 12-14, så gør du det. Tilbyd hende også vand af kop sammen med grød og mos og når hun så efterfølgende tilbydes brystet, kan hun tage hvis hun har behov.
Du skal således ikke gøre andet end at fortsætte alt det gode du allerede gør. Det lyder helt efter bogen alt sammen:o)
Du skal regne med at ca 6 amninger i døgnet vil dække hendes mælkebehov - nogle gange får hun lidt mere og det er også helt okay. Så skal du regne med 1-2 måltider skemad i 4-6 måneders alderen, omkring 3 måltider skemad i 6-7 måneders alderen og så vil nogle børn omkring de 7 måneder godt kunne spise 7, andre vil stadig nøjes med 3.
Når I skal på tur, så kan du godt tage grød med hjemmefra, hvis du vel at mærke kan opbevare det på køl. Alternativet er at købe et produkt på glas, som ikke behøver opvarmning eller medbringe grødpulver, som kan blandes med kogt vand du f.eks. har medbragt på en termoflaske...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske