Svar: Rigtig strid
18. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Karen
Hvor længe den selvstændighedsperiode I er i lige nu varer, afhænger helt af hvordan din datter udvikler sig motorisk og hvordan I møder hende, i dagligdagen. Det er meget at sige, at hun selv bliver så mobil at hun kan følge efter dig, så du ikke skal gå med hende på armen hele tiden, men det har også noget at sige, hvordan du reagerer, når du oplever hendes temperament og lyst til at ville bestemme lidt selv.
I takt med at hun bliver mere mobil, så vil hun få større og større fornemmelse for hvad du laver og at hun ikke er alene. Du må derfor meget gerne forsøge at motivere hende til at bevæge sig mere rundt, kalde på hende, snakke med hende osv. så hun hører at du er der, selvom hun ikke kan se dig. Placer hende i nærheden af dig så hun ikke serviceres for meget, men er nødt til at prøve at bevæge sig selv. (også selvom hun bliver frustreret)
Gemmelege er også en god øvelse, hvor hun skal finde dig, komme igennem en papkasse eller lede bagved en dør - det kan give hende oplevelsen af hvad det vil sige at du er der og at du er gået.
Hun har en alder nu, hvor hun godt ved at det hun gør, er noget du reagerer på. Det er både det rent sproglige, hvor hun med sit sprog ved at hun ved at sige mam-mam kan få noget at drikke eller noget at spise. Du kan også begynde at lære hende at klappe og vinke osv. så hun forstår mere og mere en sproglig opfordring. Men hun ved også at hun ved at lukke munden for skeen kan få en reaktion fra dig. Hun kan mærke at det påvirker dig og at hun lynhurtigt kan blive centrum for middagsbordet. Det bedste du kan gøre er derfor at sætte en tallerken med lidt valgmuligheder foran hende, give hende madro og lade hende gå igang.
At tilbyde hende en gang godnatgrød synes jeg er en god idé, så du er sikker på at hun ikke vågner op om natten fordi hun er sulten. Når hun ikke vil sove, så kan du møde hende ved at starte med at lade hende sidde op i barnevognen. Hun vil opleve, se på verden, mærke vinden i kinderne og lad hende gøre det. Starte derfor med at lade hende sidde op i vognen, kør en tur og lad hende se og blive mentalt træt og når hun så begynder at vise træthedstegn, så lægger du hende ned og putter hende. Det handler meget om at finde kompromisser i denne alder.
Med hensyn til tilknytning, så er det især John Bowlby, der har skrevet noget omkring dette, men også Daniel Stern og Mary Ainsworth har lavet undersøgelser og skrevet om forholdet mellem mor og barn. Hvis du går på biblioteket og låner bøger af dem, så er du rigtig godt dækket ind.
Ganske kort, så lyder det som om at din datter er rigtig godt igang med en helt naturlig tilknytning/separation, man er jo nødt til at være bundet til sin mor for også at kunne adskille sig fra sin mor og derfor er denne fase meget karakteriseret af at barnet søger ekstra stor fysisk kontakt og nærhed med sin mor. Præcis som din datter gør.
Det taler naturligvis ikke for at flytte hende på eget værelse, men modsat, så tænker jeg også at I forstyrrer hinanden rigtig meget, når I ligger i samme seng og jeg synes du skal prøve om ikke kun kan sove for sig selv. Netop hendes alder og ekstra søgning mod dig gør jo at hun søger brystet mere og det kan naturligvis godt være okay i en periode med indkøring og nye rutiner, mor der ikke er så tilgængelig som tidligere osv. men samtidig er det jo vigtigt at hun ikke skruer indtaget af mælk op. Det vil jo få betydning for hende lyst til anden mad, som i forvejen ikke er så stort og vil så igen påvirke søvnen i forkert retning.
En plan for dagen til et barn på 9-10 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. amning
Morgen 08: Havregrød, vand eller lidt mælk af kop (afhænger lidt af hvor meget du ammer)
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, tilbehør af aftensmad, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs og gulerod. Evt. fylde lidt ekstra på med lidt grøntsagsmos eller en rest ris med lidt sovs. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, noget af maden moses andet gives som små stykker eller større stykker til hånden. Hun spiser med fingrene eller med en gaffel. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand eller mælk af kop (afhænger af hvor meget du ammer)
Puttes til natten med amning ca 19.30-20. Hvis hun ikke har spist særlig meget aftensmad, så kan det være ganske fornuftigt at tilbyde en portion grød som natmad inden sengetid.
Sen aften 23-24: Evt. amning (afhænger af om du ammer tidlig morgen eller en gang i løbet af dagen...)
De fleste børn vil få deres mælkebehov dækket ved 3 amninger i denne alder, efter 10 måneder vil 2 amninger dagligt ofte være nok.
Jeg synes det vil være fornuftigt at forsøge med at sove i sin egen seng om natten, men du må vurdere, hvorvidt det er nu eller om I begge har det bedre med at vente. I får dog en lang indkøring og hvis I nu kunne få hende til at sove bedre allerede nu, så var det måske værd at arbejde på... Går det så ikke, ja så har I forsøgt og det var så det:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke - også med start på arbejde osv. Det lyder som om at I har fundet en rigtig god løsning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske