Svar: Meget sulten datter
19. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Når jeg ser din plan for dagen, så kan jeg godt se at du tilbyder din datter grød flere gange om dagen, jeg kan dog ikke helt se, hvor meget mælk hun får og jeg tænker at det måske vil hjælpe jer, hvis du forsøger med lidt mere hyppige måltider og så måske giver en lille smule mindre af gangen, så der efterfølgende også er plads til en flaske.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Lidt frugtmos, vand af kop. Sidde med en brødskorpe i hånden og gnaske lidt i den, bløde den op med spyt
Puttes til formiddagslur med en flaske mme ca kl. 10, sover en times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, du kan bruge en rest fra aftensmaden og du kan også forsøge med grøntsagsmos/middagsretter fra glas. Det vigtigste er at hun spiser og synes det er rart. Ved siden af vand af kop og så kan hun også sidde med lidt agurkestænger og lignende i hånden her.
Puttes til middagslur med en flaske mme mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag ca 16: Flerkornsgrød med frugtmos, sidder med små stykker frisk frugt i hånden - appelsinskiver, en moden pære, melon, blommer eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos og mere og mere af jeres mad, hvis du laver lidt sovs med sødmælk, så må hun gerne få det hen over mosen, så det giver lidt smag. Brug lidt fisk eller indemaden af en frikadelle, forsøge med mos af forskellige rodfrugter da det smager af noget. Evt. lidt frugtmos til dessert og Vand af kop. Brødskorper og lignende at sidde med i hånden imens I andre spiser færdig.
Puttes til natten ca 19-19.30 med en flaske mme/vælling
Sen aften 23-24: Flaske mme/vælling
Nat 24-06: Sover uden mælk.
Jeg håber at ovenstående plan for dagen kan give dig et billede af, hvordan du får din datter fyldt op med mad og mælk i løbet af dagen, så hun ikke længere behøver vågne om natten for at bede om en flaske.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske