Brev:
Manglende sammenhængende søvn
19. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Manglende sammenhængende søvn
Hej Helen
Jeg er den heldige og glade, men trætte mor til min dejlige søn på nu 7 måneder.
Han er en dejlig glad og mild dreng og det eneste som volder os problemer er det med at sove, men det er efterhånden også ved at være noget af et større problem..
Han har aldrig sovet igennem og kun få gange været tæt på. For et par måneder tilbage vågnede han gerne om natten 1-2 gange og lå vågen i 1-2 timer før han kunne falde i søvn igen, men det er ikke det store problem længere. Det virker som om hans indre ur nu godt ved det er nat og man skal sove - ihvertfald indtil kl. 5 hvor han er klar til at stå op.
Problemet gennem de senere uger er han istedet vågner ca. hver time grædende. Det virker som om det oftest er i søvne, nærmest mareridt, for jeg kan som regel lægge hånden på ham, give ham sutten eller andet og så falder han i søvn igen efter relativt kort tid.
Min søn sover ved siden af mig i dobbeltsengen. Han har ganske vist sin egen seng stående i soveværelset, og har indimellem forsøgt at få ham til at sove her, men han bliver ked af at skulle falde i søvn her og det ønsker jeg ikke. Vil gerne have hans seng forbindes med noget rart og dejligt. Har istedet forsøgt at lægge ham over i sin egen seng når han er faldet i søvn og så kan han også godt sove her i et par timer, men så vågner han også op og kan ikke falde i søvn igen medmindre han kommer hen til mig. Så i lange perioder har han sovet i dobbeltsengen uden forsøg på andet fordi det simpelthen har været det som har givet os alle mest søvn.
Han er iøvrigt nem at få til at sove om aftenen og det er noget vi har arbejdet en del på og jeg har været ked af at lave om på noget som rent faktisk fungere. Han bliver lagt i min seng, og vi synger et par sange, han bliver ammet og så falder han i søvn, nogle gange inden jeg når at rejse mig fra sengen, noglegange når jeg at gå ud.
Så sover han gerne et par timer, måske afbrudt et par gange af at skulle have sutten, men også gråd jeg ikke kan greje hvorfor, og når jeg først går i seng fortsætter denne opvågning ca. hver time, ligeindtil ca. kl 5 hvor han igen vågner glad og fro og gerne vil op og starte dagen. Jeg forsøger som oftest at rævesove og ligge med lyset slukket, men han falder ikke i søvn igen. Ligger og leger med sit sovedyr, snippen af dynen og hvad man nu ellers kan finde på indtil jeg tilsidst kapitulerer og så står vi op.
Det medfører også at han er træt igen meget tidligt på dagen og han sover derfor som oftest 3 lure dagligt. Men da vi ingen rytme har er det umuligt at forudsige hvor meget. Det kan være alt fra 3 gange 30 min til ialt 5 timer fordelt over 2-3 gange.
Vores dag ser hyppigst ud som følger:
Vågner 5-5.30. Ammes. Står op ca. 6-6.30. Komme i tøjet og leger lidt. Når som regel ikke at få morgenmad før end han igen er træt.
Træt og puttes 7-7.30 og sover måske til 8.30-9. Får grød, leger mv..
Ammes
Træt ved 11.30-12-tiden. Puttes og sover måske til kl. 13 hvorefter han får grød, lidt frugt mv., der leges mv..
Ammes eftermiddag.
Træt igen ved 15.30 tiden og afhængig af hvor sent den sidste lur er blevet kan han måske tage et powernap sidste eftermiddag, men er han først vågnet ved 14.30 tiden også selvom han her kun har sovet 1 time kan han for det meste ikke sove mere før end hans skal sove til natten.
Ammes igen sen eftermiddag.
Får aftensmad kartoffel- og grøntsagsmos med kød ved 18-tiden, bades som oftest og puttes uden problemer ved 19-20tiden.
Måske amning når jeg går i seng ved 23-tiden.
Jeg har tilbydt bryst når han vågner om natten og nogle gange vil han have lidt andre gange ikke og de senere dage har jeg undladt amning ml. 24-5 og det virker ikke som om det har nogen indflydelse på natteroderiet. Min søn har iøvrigt ellers aldrig været sådan en "hyggesutter" og jeg har aldrig kunne bruge amning til at få ham til at sove. Har heller ikke haft fornemmelse af at det har været sult der gjorde at han vågner hyppigt.
Jeg har selvfølgelig overvejet om han kunne have ondt når han vågner grædende om natten, og tror det ikke. Tænder har han ingen af og f.eks. inat hvor jeg ingen søvn havde fået kl. 2.30 blev han puttet i barnevogn og så sov han dejligt til kl 7 hvilket aldrig ville være sket indenfor. Det taler vel imod at det er ørerne feks.
Jeg ved også han formentlig er i lidt tidlig seperationsfase, men at han sover dejligt i sin barnevogn i flere timer taler vel også imod at det er det som er grunden til de hyppige opvågninger hver nat.
Motorisk er der sket meget de senere uger. Han triller og er så småt begyndt at komme op på alle fire og stå og rokke hvilket han også nogle gange gør om natten, men når han nu sover glimrende i barnevognen, kan det vel heller ikke tilskrives hans udviklingstrin. Jeg har forsøgt at tage barnevognen med ind i soveværelset, for på den måde at "snyde" ham, men det virkede heller ikke.
Jeg har læst bogen "Sov igennem uden gråd" mv., og synes efterhånden jeg har prøvet det meste uden den store effekt. Jeg ville blive meget glad hvis du kunne se på sagen med friske øjne og komme med nogle gode råd og nogle mulige forklaringer på, hvad det er som sker, for jeg synes efterhånden at jeg er løbet tør for ideer..
Med håbefulde hilsner
K