Brev:
Øjenkontakt og smil
26. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Øjenkontakt og smil
Hej
Vi har en søn, der er lidt over 9 uger nu. De sidste par uger har han været utrolig interesseret i at kigge på omverdenen, billeder på væggene, loftet. Kort sagt, alt. Problemet er så, at han er blevet svær at få øjenkontakt med.
Han kan godt lade blikket glide hen over en og hvis man prøver længe nok kan han også stirre os i øjnene mere end et sekund. Nu prøver vi så at tvinge ham til øjenkontakt (selvom man altid har læst, at de selv skal søge kontakten). Er det i orden at tvinge ham?
Desuden er han ikke begyndt at smile bevidst endnu. Når han er dejlig mæt og på vej til at falde i søvn kommer der et/eller flere store smil, men der småsover han allerede. Vi prøver at skære grimasser og sige lyde, men det virker ikke rigtigt. Jo, i morges trak det en anelse i den ene mundvig.
Jeg har læst, at der er undersøgelser der viser, at når barnet er 46 uger fra undfangelsestidspunktet, så begynder det at smile til ansigter. Min søn er født ca. 1 måned for tidligt så det passer måske med, at det sker inden for kort tid.
Når han ligger og pludrer kan man se glæden i hans mund og øjne - det kunne bare være rart han også snart begyndte at se sådan på os.
1000 tak for dit svar!