Svar: Aktivering og leg 9 mdr?
26. februar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Tvillinger er som alle andre børn forskellige og de udvikler sig forskelligt. Der skal være plads til forskellighed.
Hvis du gerne vil have din søn til at kravle, så er du nødt til at lægge ham på gulvet, hvor han kan lære at rulle og krybe. Netop det at bruge gåstol kan medføre at barnet ikke har lyst til at være på gulvet og derfor springer det vigtige krybe-kravlestadie over. Gør det derfor sjovt og spændende for din søn også at være på gulvet.
Til begge børn vil det være godt at få en lufttur. At blive gynget og 'svunget frem og tilbage' både kilder i maven og udvikler balancen. Når I tumler og leget vildt skal det naturligvis ske på børnenes præmisser og ved at aflæse deres ansigtsudtryk kan du se, hvad de bryder sig om.
Når børnene ligger på maven, så hjælp dem fremad, ved at presse på fodsålerne. Hvis din søn slet ikke er vandt til at være på maven og derfor ikke kan komme op i strakt arm, så må du hjælpe ham til dette først og også hjælpe ham til at trille. Hvis din datter er i stand til at komme op i strakt arm, så kan du evt. forsøge at hjælpe hende med at komme op på alle fire og rokke frem og tilbage.
Brug dig selv, når i leger og lad børnene kravle rundt på dig. Tril bold med dem, som de selv skal tage og skubbe til. Lad dem lege med køkkenting og gerne noget der larmer lidt. Leg ride ranke og andre sangleje, hvor du bruger både dem og dig selv. Leg gemmeleg, hvor du kravler om bag ved noget og kommer frem 'bøhh' og se om du kan lokke dem til at finde dig eler bevæge sig mod dig. Vælg legetøj som bevæger sig, har lyde og som kan åbnes, puttes ind i hinanden osv. Brug musik som redskab til at bevæge sig, både hvor du selv danser med børnene, men også hvor du hjælper dem til at bevæge sig til musikken.
Alt hvad du laver skal naturligvis tilpasses hvert enkelt barn og det udviklingstrin, hvor barnet er.
Held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske