Svar: Stegt kød, panering og kryderier
26. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære mor med mange spørgsmål
Tak for dine rosende ord.
Da din datter har været igennem overgangskost længe og nu er mere interesseret i jeres mad, så ser jeg ingen problemer i at du giver hende den samme mad som I selv spiser.
Det er rigtigt at man til små børn anbefaler at kød koges eller laves i ovn og at man også skal spare på krydderierne, men da din datter er over 8 mdr. ser jeg ingen problemer i at du så småt introducerer hende for det samme som I selv spiser, tværtimod. Ved 9 mdr´s alderen er overgangsperioden jo slut og hun skal her spise stort set som I andre.
Børn af familier med anden etnisk baggrund end dansk, spiser jo ofte flere krydderier end vi gør i Danmark og det er der ingen problemer ved. Bare sørg for at det bliver en langsom tilvænning og naturligvis ikke laver maden alt for stærk.
Boller i Karry med ris er en god ret for mange børn. Dertil kommer at det netop er vigtigt at få introduceret barnet for så meget forskelligt som muligt inden barnet fylder et år. Simpelthen fordi børn under et år har en naturlig interesse for mad og det er her man laver de gode madvaner. Når barnet har rundt et års alderen, vokser det ikke længere så meget og spiser derfor mindre. Samtidig er interesse for at prøve nyt ikke særlig stor, så lav du bare løs.
God appetit og god fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske