Brev:
Spiseproblemer - 7 mdr.
23. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Spiseproblemer - 7 mdr.
Hej
Min soen Wilfred har faaet modermaelkserstatning fra foedslen, og siden han var tre maaneder, har der vaeret problemer naar han spiser.
Det startede da hans affoering ikke kom regelmaessigt hver dag. Han begyndte at faa laktulose, hvilket han stadig faar 8 ml af dagen. I perioder har han spist med skrig og skraal, og i andre perioder er det gaaet fint. De sidste par maaneder har han vel spist omkring 600-800 ml mme dagligt afhaengigt af, hvor meget graad han har spist. Jeg laver hirsegraad med paere i og putter sveskemos ovenpaa, for at hjaelpe hans peristaltik. Jeg har virkelig haft problemer med at faa ham til at spise andet end hirsegraaden, og stadigvaek faar han kun det ene rigtige maaltid om dagen. Naar jeg proever at lave kartoffel-gulerodsmos til ham, bliver han for det meste sur naar han smager, og nogle gange vil han saa ikke spise hirsegraaden dagen efter.
Spoergsmaal nr. 1: Hvordan faar jeg ham til at spise andet end hirsegraaden?
For 14 dage siden tog min mand og jeg til USA, hvor vi skulle besoege min mor og hendes amerikanske kaereste. Et par dage inden vi tog afsted begyndte Wilfred at goere mere vroevl end normalt, naar han spiste. Da vi saa kom herover (hvor jeg stadig er, min mand rejste hjem i mandags, og jeg rejser paa soendag), begyndte at virkelig at goere brok, naar han spiste. Maaltiderne foregik i graad, og det har vaeret virkelig haardt.
Han har de sidste 14 dage, drukket ca. 400 ml mme om dagen, paa naer nogle enkelte dage. Nogle dage har han ogsaa spist graad. Han har stadig kun affoering hver anden dag. Der var dog en undtagelse i gaar og i forgaards, hvor han havde affoering to dage i traek. Naar det sker gaar spisningen bedre. Det skal lige siges at Wilfred mens vi har vaeret her, ogsaa har faaet en tand, og jeg har taenkt, at det kunne vaere en grund til, at han ikke har spist saa meget.
Jeg er bekymret over om han faar nok at spise, og har vaeret det i lang tid, nu spiser han bare saa lidt. Jeg har ca. tilbudt ham mad hver 3. time, men igaar og i dag har jeg ladet gaa laengere tid i haab om, at han ville vaere mere sulten, hvilket resulterede i at han spiste den stoerste portion graad nogensinde ved 13.30 tiden, til gengaeld ville han kun spise 100 ml mme kl 18., hvilket loeber op i 250 ml mme idag. Jeg tror dog at han spiser lidt lidt senere.
Jeg har ogsaa haft svaert ved at faa ham til at drikke vand, mens jeg har vaeret herovre. I eftermiddags var han dog meget interesseret, da min mor og jeg sad og drak kaffe, og der fik han saa noget vand.
Jeg foeler, at vi er inde i en ond cirkel, og behoever hjaelp til at komme ud.
Sporgsmaal nr 2: Kan det at vi er rejst til USA, have gjort at Wilfred har mindre appetit end normalt, og hvad kan jeg goere, naar vi kommer hjem.
Mange bekymrede hilsener,
Christiane