Svar: Spiseproblemer - 7 mdr.
23. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Christiane
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, det lyder også som om at Wilfred har mange maveproblemer. Jeg bliver dog nødt til at sige til dig, at jeg tror hans maveproblemer hænger sammen med alt for ensidig kost og derfor er det meget vigtigt at du nu begynder at tilbyde ham meget mere rigtig mad, mad som smager af noget - man som i princippet tager udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Han her en alder nu, hvor han naturligt putter i munden og har lyst til at smage forskellige ting og det er meget vigtigt at du udnytter dette. Hvis du passerer dette tidspunkt, så er der en risiko for at han bliver meget selektiv hvad angår madindtag. Det er derfor rigtig godt at du skriver nu, for det er lige nu, at du skal til at ændre på tingene:o)
Det er for det første vigtigt at han tilbydes meget mere skemad og han skal også have mad i hånden, som han selv kan sidde med og gnaske i. Det er vigtigt at du ikke fokuserer på hvor meget han spiser af hver ting, men at du tilbyder ham lidt og at den smule det glider ned også har ret. Samtidig er det vigtigt at han får rigtig meget forskelligt og får mange flere små måltider i løbet af dagen - flasken er simpelthen for kedelig og dækker slet ikke hans behov, det er også derfor han siger fra overfor den - han gider det ikke mere, der skal helt nye ting til.
Han skal have næsten alt - grovere grød, flere forskellige grøntsager til mos, kød og fisk, sovs lavet med sødmælk og som sagt mad i hånden og mad som tager udgangspunkt i det du spiser. Hvis det er for besværligt at lave maden selv, så må du købe middagsretter på glas og give ham det. Det er uden betydning her - det vigtigste er at han spiser og får variation.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05.30-6: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød, eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos f.eks. sveskemos, det kan dog være mos af alle frugter og bær - hjemmelavet eller købt. Giv ham også stykker af appelsin i hånden og brødskorper i hånden og giv ham vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det er mos af alle slags grøntsager f.eks. rodfrugtsmos som virkelig smager af noget. Du er også velkommen til at købe mos fra glas, du kan købe alle mulige retter. Hipp laver f.eks.: "Nudler med grøntsager og skinke", "Pasta penne med tomat og squash", "Kartofler og græskar med oksekød", "Grøntsags og kyllingerisotto" osv. Der er masser af mulighed. Altid vand af kop og også gerne lidt brødskorper, ristede rugbrødsbjælker i hånden at sidde med.
Puttes til middagslur mellem 13-14 med en flaske mm
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, evt. lidt ren frugtmos, vand af kop. Tilbydes igen friske stykker frugt at sidde med (hold igen med banan) vælg frugter som appelsin, melon, pære, blommer, ferskner, kiwi, bær..
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er jeres mad. Det vil sige at hvis I spiser ris med sovs, så giver I jeres dreng det, hvis I spiser en kødsovs eller noget millionbøf eller lignende, så giver I jeres dreng noget af dette hen over grøntsagsmosen. Indmaden af en frikadelle kan gives sammen med flødekartofler, laks kan gives sammen med lidt stuvet spinat osv. Udgangspunktet er jeres mad og hvis I får noget jeres dreng ikke kan spise, så giv ham mad fra glas.
Ved siden af dette skal han igen have lidt kogte blomkål og broccolihoveder i hånden at sidde med selv, kartoffelbåde, brødskorper. Vand af kop.
Kan evt. tilbydes lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med en flaske mme kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Ingen ting
Planen her tænker jeg må give dig et indtryk af hvordan en dag kan se ud for en dreng på 7 måneder. Og du får din dreng til at spise varieret ved at tilbyde ham varieret mad efter ovenstående plan. Det er vigtigt at indtaget af flaske sker efter han har fået mad og hvis du følger ovenstående tider, så vil tidspunkter for flaske og skemad passe i forhold til hinanden.
Jeg er umiddelbart ikke tilhænger af at lade ham sulte, det er vigtigt at hans blodsukker holdes stabilt. Så du skal finde en balance imellem at tilbyde ham små hyppige måltider og sikre at hans mælkeindtag ikke forstyrrer dette.
Du kan ikke regne med hans indtag når I er i USA. Hele hans system kører på dansk tid og børn kan ikke, som vi voksne, sige til os selv, at nu skal de spise, for nu er det morgen. Alt efter hvor du befinder dig i USA er tidsforskellen jo mellem 6-9 timer og det kan han system slet ikke forholde sig til, derfor er han måske meget mere sulten kl. 04 om natten end han er kl. 10 om formiddagen. Du er derfor nødt til at sige til dig selv, at lige nu, hvor I er i USA, så må du forsøge at følge din dreng og først når I er hjemme, så begynder du med ovenstående plan. Igen med det i baghovedet, at han hjemme jo også lige skal have tid til at komme sig igen.
Du skal regne med at der går en uges tid efter I er kommet hjem, før du rigtigt kan begynde med ovenstående plan. Men så skulle det også meget gerne hjælpe jer videre at få en helt fast struktur på dagen, - helt faste tider, fast madplan osv. at følge.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske