Brev:
Dårlig søvn - 3 mdr.
23. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Dårlig søvn - 3 mdr.
Hej Helen
Jeg har en datter, Isabella, på 3,5 mdr, som VIRKELIG sover skidt!! Det har hun nu gjort i snart over 2 mdr. Jeg har prøvet alt, og med alt, mener jeg ALT!
Jeg har talt med min sundhedsplejerske og fået nogle fif af hende, men intet hjælper. Jeg ammede hende de første 3 måneder og supplerede med Babymælk, da vi fandt ud af at hun kun havde taget 300 g på, på en måned, men nu er jeg stoppet helt med at amme, da jeg ikke har nok mælk mere. Det er helt fint med mig.
Og hun tager fint på nu.
Hun er en utrolig nem og veltilfreds baby! Derfor forstår jeg ikke at hun ikke vil sove om natten. De nætter, hvor hun måske sover 5 timer i streg kan jeg tælle på een hånd, og resten af natten foregår altid meget uroligt.
Jeg har nu i 2 uger forsøgt mig med vælling (i aftale med min sp) som det næstsidste måltid, da det virkede som om hun sov ENDNU værre, hvis jeg gav det som det sidste. Men det virker overhoved ikke. Så har jeg prøvet med lidt risgrød (også efter aftale med sp), men det vil hun slet ikke spise.
Hun sover sådan nogenlunde om dagen ude i barnevognen, men har generelt aldrig været syvsover. Hun powernapper meget i løbet af dagen, spiser godt (ca. hver 3. time) og tisser og har fin afføring.
Hun har en forsnævring på urinlederen som har gjort at hendes ene nyre er lidt hævet, men har overhoved ikke virket til at være generet af det på noget tidspunkt. Hun går til kontrolscanning, da de regner med det godt kan gå i sig selv.
Hun er forholdsvis nem at få til at sove, selvom jeg stadig vugger hende i søvn, men hun kommer i seng ml. 19 - 20, og sover stadig i min seng, på min kærestes side, (min kæreste sover i stuen, da han skal op kl. 4) da vores hus skal bygges om om 2 uger, og derfor har hun ikke sit eget værelse eller seng. Det er bla. derfor jeg ikke er begyndt at træne "egen seng" endnu, da vi skal bo ude ved svigermor, mens huset bliver lavet. Hun har aldrig accepteret at sove i lift. Vugge har vi ikke haft.
Natteroderiet, når det er værst, ser sådan her ud:
19-20: flaske/i seng
23.00: flaske
2.00: flaske
4.00: flaske
7.00: flaske
og i mellem disse tider, sover hun ekstremt uroligt. Roder rundt, fægter med arme og ben, klynker lidt og er stoppet i hovedet med bussemænd. Jeg giver hende saltvandsdråber, som hjælper lidt, og har prøvet at hæve hendes hoved lidt, men søvnen er meget dårlig fra kl. 2 og frem til kl. 7.
Når jeg er heldig, sover hun fra kl. 20 - 2.00. Men jeg gør ikke noget anderledes, og kan ikke se hvad der gør forskellen, andet end hun vel har gode nætter som os andre.
Lige pt. tror jeg hun er i et tigerspring/appetitspring, men for mit vedkommende er der ikke den store forskel, da hun har været sådan i de sidste 2 måneder.
Jeg prøver at give hende mere mad om dagen, men det hjælper ikke. Hun spiser stadig meget om natten. Jeg har prøvet at vente lidt med at give hende flaske, og svøbe hende, lægge en hånd på, da det kan være at hun bare skal hjælpes videre i søvnen, men nej....hun er sulten! Og jeg vil selvfølgelig ikke sulte mit barn.
Nu er jeg faldet i en form for apati, og har affundet mig med at jeg nok skal være heldig, hvis jeg tilsammen får 5-6 timers søvn, men alligevel kan jeg ikke acceptere det, hvis jeg har overset noget.
Tror du bare jeg skal lade stå til og leve med at min datter bare sover ad ******* til, og håbe på at "det går over", som jeg er blevet fortalt af andre til hudløshed, eller har du et forslag som jeg endnu ikke har prøvet?
Min sp foreslog at lægen skulle tjekke hendes ører, da hun blev vaccineret i sidste uge, men der var intet. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på den hævet nyre, om det kunne have noget med den dårlige søvn at gøre, men.....om dagen er der intet!
Undskyld det lange spørgsmål, men jeg har virkelig trængt til at få det skrevet ned og få det ud. Om ikke andet så har du da været et tiltrængt øre ;-)
Ellers er der intet at sætte finger på. Hun er en utrolig glad og nysgerrig baby, så det opvejer jo..hehe. Min kæreste sørger for at aflaste mig lidt om dagen, men jeg ville hellere have en løsning på nattens roderi.
Men....måske er det bare sådan ?
Desværre kan jeg ikke lade være med at sammenligne med andre 3,5 mdrs babyer, selvom jeg ved jeg ikke skal, og hører om babyer, der kun vågner 1 gang om natten...suk....jeg ville være stille mig tilfreds med bare 2 gange!
Nå...jeg vil slutte denne lange mail.
God weekend. Med venlig hilsen
Camilla